Releasenotes bij release PI-26.5, 26.6 en 27.1 (juli 2023)
Hier vindt u de releasenotes bij versie PI-26.5, PI-26.6 en PI 27.1 van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Deze release is vanaf 14 juli 2023 beschikbaar op de oefenomgeving (pre-productieomgeving).
Veranderingen in deze release
Deze release bevat vooral veranderingen om de performance en de robuustheid te verbeteren. Ook zijn er technische veranderingen, onder andere om de toegankelijkheid en de beveiliging van het DSO te verbeteren. Deze wijzigingen zijn niet direct zichtbaar voor gebruikers.
Deze release heeft daarnaast een aantal veranderingen voor de onderdelen:
Veranderingen in het Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. Initiatiefnemers kunnen via de Vergunningcheck controleren of ze een idee mogen uitvoeren op een bepaalde locatie onder de Omgevingswet. Via Aanvragen kunnen initiatiefnemers een vergunningaanvraag of melding indienen. Via het onderdeel Regels op de kaart kan iedereen regels en informatie uit omgevingsdocumenten bekijken in het Omgevingsloket.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Aanvragen: de term Omgevingsoverleg wijzigt in conceptverzoek | Initiatiefnemers, overheden |
In het Omgevingsloket verandert de term Omgevingsoverleg in conceptverzoek. |
Als overheid controleert u met een conceptverzoek of de aanvraag compleet is en of initiatiefnemers de juiste informatie hebben ingevuld. Initiatiefnemers voorkomen hiermee onnodige vertraging van hun vergunning. |
Aanvragen: waarschuwing bij invullen te veel karakters | Initiatiefnemers |
Een tekstinvoerveld kan maximaal 6144 karakters bevatten. Omdat lange teksten soms geplakt worden in plaats van getypt, weet de initiatiefnemer niet dat niet de hele tekst wordt geplakt. Vanaf deze release krijgt de initiatiefnemer een waarschuwing dat er meer tekst werd ingevoerd dan is toegestaan. De waarschuwing is: maximaal 6144 karakters toegestaan. |
Bij te lange teksten krijgt de initiatiefnemer nu een waarschuwing. Initiatiefnemers kunnen dan de tekst inkorten. |
Aanvragen, Regels op de kaart: Locatie, tekenen van een gebied | Initiatiefnemers |
Bij het tekenen van een gebied zijn kruisende lijnen niet toegestaan. In de huidige situatie wordt er pas in de vervolgstap een algemene melding gegeven dat het getekende gebied niet juist is. Dit is nu aangepast. Bij het tekenen van het gebied is het direct niet mogelijk om een punt op de kaart aan te klikken als daarmee de gebieden elkaar kruisen. De initiatiefnemer krijgt nu bij de cursor een pop-up met: “de lijnen mogen elkaar niet kruisen”. |
Voor een initiatiefnemer is duidelijk dat kruisende lijnen bij het tekenen van een locatie niet mogelijk is. |
Aanvragen: bijlagen | Initiatiefnemers |
Bij het uploaden van een document (in stap 5 bij Aanvragen) is er nu een check of het bestandsformaat wordt toegestaan. Als dat niet wordt toegestaan, komt er een foutmelding. |
De initiatiefnemer krijgt een duidelijke foutmelding als een bestandsformaat niet wordt toegestaan. |
Aanvragen: datum kiezen | Initiatiefnemers |
Er zijn vragen waarbij een initiatiefnemer een datum moet selecteren. In enkele gevallen werkte het icoontje van de kalender nog niet goed. Dit is opgelost:
|
Het kalendericoon bij het kiezen van een datum werkt nu in alle gevallen goed. |
Vergunningcheck: kiezen en verwijderen werkzaamheden | Initiatiefnemers |
Bij het kiezen van een werkzaamheid moet de initiatiefnemer soms ook een bedrijfstak kiezen. Dit is nodig voor de juiste uitkomst van de Vergunningcheck. Bij het verwijderen van een bedrijfstak worden de werkzaamheden die onder de bedrijfstak hangen, soms ook verwijderd. Dit gebeurt als de initiatiefnemer 2 of meer bedrijfstakken kiest. Dit is opgelost. Bij het verwijderen van de bedrijfstak blijft de gekozen werkzaamheid bewaard. |
Gekozen werkzaamheden blijven bewaard bij het verwijderen van een bedrijfstak. |
Verbeteren digitale toegankelijkheid | Initiatiefnemers |
Er is een aantal verbeteringen doorgevoerd. Bijvoorbeeld bij het voorlezen van de gevonden werkzaamheden. Er wordt nu onderscheid gemaakt tussen de naam van de werkzaamheid en de trefwoorden. |
Het Omgevingsloket is toegankelijker voor alle gebruikers. |
Veranderingen in de Samenwerkfunctionaliteit
Als overheid kunt u de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) gebruiken als u samenwerkt bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Opgelost: wijzigen titel of contactpersoon via de SWF-API | Overheden, leveranciers |
Het wijzigen van de titel of contactpersoon van een lopende samenwerking via de SWF, werkt nu weer. |
Titel of contactpersoon in een samenwerking kan weer gewijzigd worden. |
Opgelost: foutmelding bij inloggen in het webportaal | Overheden |
Een aantal organisaties kreeg een foutmelding na het inloggen in het webportaal van de Samenwerkfunctionaliteit. De foutmelding kwam vooral voor bij overige overheidsorganisaties, zoals een GGD of veiligheidsregio. Na het openen van een samenwerking in het overzicht volgt de foutmelding: ‘Er is iets fout gegaan. Probeer het opnieuw. Gaat het probleem niet weg? Kom dan later terug. Excuses voor het ongemak.’ |
Organisaties kunnen het webportaal weer gebruiken |
Meer informatie
- Technische releasenotes voor ontwikkelaars vindt u op het Ontwikkelaarsportaal.
- Wensen voor ontwikkeling van het DSO