Releasenotes bij release PI-34.6/35.1 (juli 2025)
Hier vindt u de releasenotes bij versie PI-34.6/35.1 van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Deze release is vanaf dinsdag 8 juli 2025 beschikbaar op de pre-productieomgeving en vanaf dinsdag 15 juli 2025 op de productieomgeving.
Veranderingen in deze release
Deze release bevat onder andere een nieuwe versie van de Standaard aanvragen en meldingen (STAM): versie 6.0 en een wijziging in de algemene set. Een aantal vooringevulde gegevens vanuit de basisregistraties kan niet meer gewijzigd worden.
Op 30 juli is een aanvulling op deze releasenotes gepubliceerd. Zie hiervoor het bericht Wijziging voor contactpersoon in algemene set indieningsvereisten gevolgen voor XML-bericht verzoeken.
Veranderingen in het Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving.
Initiatiefnemers kunnen via de Vergunningcheck controleren of ze een idee mogen uitvoeren op een bepaalde locatie onder de Omgevingswet. Via Aanvragen kunnen initiatiefnemers een aanvraag, melding of informatie indienen.
|
Wat is nieuw? |
Doelgroep |
Omschrijving |
Wat betekent dit? |
|---|---|---|---|
| Een aantal vooringevulde gegevens vanuit de basisregistraties kan niet meer gewijzigd worden |
Initiatiefnemers, overheden leveranciers |
Wanneer initiatiefnemers inloggen met bijvoorbeeld DigiD of eHerkenning, zijn in de antwoorden op het scherm 'Aanvragen - Uw gegevens' een aantal gegevens vooringevuld vanuit de basisadministraties. Vanaf deze release kunnen een aantal van deze gegevens niet meer gewijzigd worden. Voor een bedrijf geldt dit alleen voor het KVK-nummer. Andere gegevens van een bedrijf kunnen voorlopig nog wel gewijzigd worden (naam, vestigingsnummer, adresgegevens). Personen die inloggen met DigiD kunnen naam en adres niet meer aanpassen. Ze kunnen telefoonnummer en e-mailadres nog wel aanpassen. |
Een aantal vooringevulde gegevens uit de basisadministraties kan niet meer gewijzigd worden. |
|
Nieuwe versie Algemene set |
Initiatiefnemers, overheden leveranciers |
De algemene set indieningsvereisten zijn algemene vragen die initiatiefnemers moeten invullen als ze een verzoek indienen in het Omgevingsloket. Hiermee geven ze informatie over contactgegevens, het project en participatie. Er is nu een nieuwe versie. Met onder andere de volgende wijzigingen: Functionele aanpassingen:
Tekstuele aanpassingen:
Zie voor meer informatie ook het bericht Wijziging voor contactpersoon in algemene set indieningsvereisten gevolgen voor XML-bericht verzoeken. Alle specificaties van de algemene set vindt u binnenkort op Algemene set indieningsvereisten in het Omgevingsloket. |
Stap 6 'Uw gegevens' is overzichtelijker. Hierdoor kunnen initiatiefnemers dit makkelijker invullen. |
|
Wijziging algemene set: stappen opnieuw doorlopen |
Initiatiefnemers |
Door een wijziging in de algemene set (zie hierboven) krijgen alle aanvragers die vanaf 15 juli 2025 verder werken in ‘Aanvragen’ de melding dat vragen zijn veranderd. De melding is: "Er zijn vragen veranderd. Controleer de antwoorden en bijlagen voordat u een verzoek indient. Ga naar stap 1 'Project'." |
Initiatiefnemers of gemachtigden die voor 14 juli een aanvraag hebben aangemaakt, moeten alle stappen van een aanvraag opnieuw doorlopen, voordat ze een verzoek kunnen indienen. |
|
Vergunningcheck: verbeterd zoeken |
Initiatiefnemers |
Uit gebruikersonderzoek blijkt dat gezochte werkzaamheden niet altijd in de meest logische volgorde worden getoond. Zo wordt bijvoorbeeld 'dakpannen' niet gevonden maar 'dakpan' wel en verschijnt het juiste resultaat voor 'kozijnen vervangen' pas op de 4e resultatenpagina. Dit is aangepast en verbeterd. Zie hiervoor ook Zoeken naar werkzaamheden in Omgevingsloket makkelijker vanaf 15 juli 2025. |
Initiatiefnemers kunnen makkelijker werkzaamheden zoeken. |
| Kiezen locatie | Initiatiefnemers |
Het is nu mogelijk om bij het kiezen van de locatie via het tabblad 'Kadastraal nummer' naast de gemeentecode ook gebruik te maken van de gemeentenaam bij het selecteren van een kadastraal perceel. |
Bij het kiezen van locatie via perceel kan een initiatiefnemer ook de kadastrale gemeentenaam gebruiken. |
| Aanvragen: toelichting bij intrekken verzoek | Initiatiefnemers |
Een initiatiefnemer kan een ingediend verzoek intrekken. Hier is nu een veld toegevoegd waarin de initiatiefnemer een toelichting kan geven: ‘Wat is de reden dat u het verzoek wilt intrekken?’ Deze toelichting is niet verplicht. |
Een initiatiefnemer kan duidelijk maken waarom een verzoek is ingetrokken. |
| Wijziging url | Initiatiefnemers |
Bij het intypen van de oude url's ‘www.omgevingsloket.nl’ en ‘aimonline.nl’ komen initiatiefnemers nu op een informatiepagina uit in het nieuwe Omgevingsloket. Dit is een pagina met als titel: OLO en AIM zijn gestopt op 1 juli 2024. Deze pagina verdwijnt. Als initiatiefnemers nu de oude url nog gebruiken, komen ze rechtstreeks uit op de homepage van omgevingswet.overheid.nl. |
Initiatiefnemers die de oude url gebruiken landen direct op de homepage van het nieuwe Omgevingsloket. |
| Single Digital Gateway: Get in touch | Europese initiatiefnemers |
Vanaf de vorige release is er een aparte Engelstalige website: Get in touch. Hierover staat nu meer informatie op de website. |
Initiatiefnemers met een Europees erkend inlogmiddel (eIDAS) kunnen in het Engels een verzoek indienen voor contact over een vergunningaanvraag. |
Veranderingen Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen
Hier vindt u wijzigingen die te maken hebben met het ontvangen van verzoeken.
De Standaard aanvragen en meldingen (STAM) en het bijbehorende informatiemodel (IMAM) helpen bij het afleveren van een vergunningaanvraag of melding bij overheden.
|
Wat is nieuw? |
Doelgroep |
Omschrijving |
Wat betekent dit? |
|---|---|---|---|
|
Nieuwe versie STAM: Versie STAM 6.0 |
Overheden leveranciers |
Vanaf deze release ondersteunt het DSO versie 6.0 van STAM. Deze versie ondersteunt onder andere:
Zie voor meer informatie het nieuwsbericht Nieuwe versie STAM 6.0 begin juli beschikbaar, uitfaseren STAM 4 uitgesteld. |
Overheden kunnen overstappen op versie 6.0 van STAM. Deze versie ondersteunt een aantal functionele en technische veranderingen. |
|
Een aantal vooringevulde gegevens vanuit de basisregistraties kan niet meer gewijzigd worden |
Overheden leveranciers |
Wanneer initiatiefnemers inloggen met bijvoorbeeld DigiD of eHerkenning, zijn in de antwoorden op het scherm 'Aanvragen - Uw gegevens' een aantal gegevens vooringevuld vanuit de basisadministraties. Vanaf deze release kunnen een aantal van deze gegevens niet meer gewijzigd worden. Voor een bedrijf geldt dit alleen voor het KVK-nummer. Andere gegevens van een bedrijf kunnen voorlopig nog wel gewijzigd worden (naam, vestigingsnummer, adresgegevens). Personen die inloggen met DigiD kunnen naam en adres niet meer aanpassen. Ze kunnen telefoonnummer en e-mailadres nog wel aanpassen. |
Een aantal vooringevulde gegevens uit de basisadministraties kunnen niet meer gewijzigd worden. |
|
Uitfasering STAM versie 4.0 uitgesteld naar oktober 2025 |
Overheden leveranciers |
Vanaf release PI-36.1 ondersteunt het DSO versie 4.0 van STAM niet meer. Dit is naar verwachting vanaf begin oktober 2025 op de productieomgeving. Dit was eerder gepland in juli 2025, maar is uitgesteld. Zie voor meer informatie het nieuwsbericht Nieuwe versie STAM 6.0 begin juli beschikbaar, uitfaseren STAM 4 uitgesteld. |
Alleen overheden die zijn aangesloten met STAM versie 5.0 of 6.0 kunnen na begin oktober 2025 nog verzoeken ophalen. |
Veranderingen Samenwerkfunctionaliteit
Als overheid kunt u de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) gebruiken als u samenwerkt bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.
|
Wat is nieuw? |
Doelgroep |
Omschrijving |
Wat betekent dit? |
|---|---|---|---|
|
SWF-API: Bestandsgrootte vermelden in de response van SWF document-download service(s) |
Overheden leveranciers | Gebruikers van de SWF willen graag de bestandsgrootte weten van de bestanden die ze via de SWF-API ontvangen. |
De bestandsgrootte wordt nu vermeld. |
|
SWF-API: Samenwerkvorm toevoegen aan notificaties |
Overheden leveranciers | Aan nieuwe notificaties is een nieuw veld toegevoegd: samenwerkVorm. |
Bij het ophalen van alle notificaties kan hier op gefilterd worden met een EQ en een NOT-filter. |
Veranderingen Ontwikkelaarsportaal
Op het Ontwikkelaarsportaal vindt u een overzicht van de data en services van het DSO. Hier kunt u een API-key aanvragen en vindt u alle specificaties.
|
Wat is nieuw? |
Doelgroep |
Omschrijving |
Wat betekent dit? |
|---|---|---|---|
|
Ontwikkelaarsportaal |
Overheden leveranciers |
Het programma Aan de slag met de Omgevingswet is in juli 2025 gestopt. De nieuwe url van het Ontwikkelaarsportaal is: https://developer.omgevingswet. Zie voor meer informatie ook Het Ontwikkelaarsportaal gaat verhuizen – Ontwikkelaarsportaal. |
Heeft u in uw webbrowser, uw documentatie of webpagina’s verwijzingen staan naar het Ontwikkelaarsportaal Omgevingswet, vervang deze dan door de nieuwe url. |
Meer informatie
- Plannen voor ontwikkeling voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
- Bekijk ook de releasenotes voor Regels op de kaart
- Wensen voor ontwikkeling van het DSO
- Technische releasenotes voor ontwikkelaars vindt u op het Ontwikkelaarsportaal.
Versienummers
Algemene set
- Versie 4.0.0.
Standaarden
- STAM, versie 6.0, 5.0 en 4.0
- VerzoekIndienenOphalen-XSD, versie 3.0.0 (en versie 2.0.0)
- STTR (en IMTR) versie 1.5 / 2.0.
Aangeboden services
- v2 - Verzoeken-Afhandelen - 2.0.7
- v3 - Verzoeken-Afhandelen - 3.0.1
- v4 - Verzoeken-Indienen - 4.0.1