IPLO Uitgelicht november 2024
Deze maand aandacht voor vuurwerkregels, nieuw voorlichtingsmateriaal over houtstook en de Erkende Maatregelenlijst voor energiebesparing. En wat als een bedrijf 3 heel verschillende materialen verwerkt; zijn dat dan ook 3 milieubelastende activiteiten?
In IPLO Uitgelicht gaan we maandelijks in op wat ons opvalt aan de vragen die we krijgen. Daarnaast bieden we inzicht in feiten en cijfers, zoals de vraagaantallen, de verdeling over de verschillende onderwerpen en het bezoek aan iplo.nl.
Vraag van de maand
Er moet een verbod op consumentenvuurwerk komen, anders krijgen we dezelfde toestanden als voorgaande jaren. Vuurwerk moet door experts worden afgestoken. Dat zal meer rust geven in wijken en de politie ontlasten. Het voorkomt illegaal vuurwerk en geeft relschoppers minder kans. Wat is uw mening daarover? En bieden de instrumenten van de Omgevingswet hiervoor aanknopingspunten?
De helpdesk ontvangt in deze periode regelmatig vragen van voor- en tegenstanders van een vuurwerkverbod. Bij tegenstanders leeft de vrees voor meer zwaar, onveilig en illegaal vuurwerk. Ook de handhaving is een punt van zorg.
Volgens de nu geldende regelgeving (het Vuurwerkbesluit) mogen particulieren tijdens de jaarwisseling consumentenvuurwerk afsteken. De gemeente kan lokaal een vuurwerkverbod of vuurwerkvrije zone instellen. Ook kunnen particulieren zelf of met de buurt een vuurwerkverbod aanvragen bij hun gemeente.
Veel overlast ontstaat doordat mensen niet voldoen aan de regelgeving: ze steken illegaal vuurwerk af of steken het af op momenten waarop dat niet is toegestaan. De rijksoverheid, politie, gemeenten en brancheorganisaties werken samen om vuurwerkmisbruik tegen te gaan. Een landelijk vuurwerkverbod voor consumenten is uiteindelijk een politieke afweging.
Voor meer informatie kunt u terecht op de pagina's Vuurwerkvragen jaarwisseling en Externe veiligheid (onder het kopje Vuurwerk).
Wat opviel in november
Bodem
Toelaten bouw op bodemgevoelige locatie
We merken dat er bij gemeenten, maar ook eigenaren/initiatiefnemers, misverstanden zijn over een uitbouw of aanbouw. Stel, iemand met een huis offert een stuk van de tuin op om de woonkamer te verlengen met een uitbouw. Vaak is de beleving dat het bodemonderzoek zich kan beperken tot het oppervlak van de uitbouw. Dat is niet zo: het onderzoek betreft wel degelijk de hele tuin. Meer informatie vindt u in het kader op de pagina Toelaten van een bouwactiviteit op een bodemgevoelige locatie.
Onderscheid graven en saneren
Onder de Omgevingswet is het onderscheid tussen graven en saneren duidelijker dan voorheen. Bij graven is er alleen sprake van projectmatig grondverzet en is er geen saneringsdoelstelling. Bij het saneren van de bodem is er wel sprake van een saneringsdoelstelling. Dit is nodig om de kwaliteit van de bodem te verbeteren of contact met de verontreiniging te voorkomen.
Het onderscheid is gemaakt door van graven en saneren aparte milieubelastende activiteiten te maken. Voor graven in de bodem boven de interventiewaarde was onder de Wet bodembescherming (Wbb) een melding volgens het Besluit uniforme saneringen (BUS) of een saneringsplan nodig. Onder de Omgevingswet is voor graven geen vergunning meer nodig, maar volstaat een melding en informatieplicht voorafgaand aan de activiteit. Meer informatie hierover vindt u op de pagina Graven, saneren en toepassen.
Bouw
4-wekentermijn Wkb
Mag er eerder dan 4 weken na het indienen van een melding Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) met de bouw gestart worden? Het antwoord op die vraag is dat het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) dat niet toestaat. De tekst van de regel is duidelijk en er is geen mogelijkheid om met een maatwerkvoorschrift van de 4-wekentermijn af te wijken.
De reden voor de 4-wekentermijn is dat het bevoegd gezag voldoende tijd moet hebben om de melding te bekijken. Wel kan de gemeente dit in een gedoogbeschikking toestaan. Maar dat ligt gezien het korte tijdsbestek niet voor de hand.
Stilleggen bouw mogelijk
In het verlengde daarvan vragen mensen zich af of de gemeente nog een bouwstop kan opleggen als de aannemer toch binnen de 4-wekentermijn nadat de melding is ingediend, aan de slag gaat. Het antwoord daarop is ja. De gemeente kan op verschillende manieren handhaven. Bijvoorbeeld met een bestuurlijke boete, maar ook met een directe bouwstop. In de Omgevingswet keert de bouwstop zoals die stond in de Wabo weliswaar niet terug, maar dat is ook niet nodig. Het stilleggen van de bouw is namelijk mogelijk op grond van artikel 5:2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Meer informatie
Bouwmelding en gereedmelding bij de technische bouwactiviteit
Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
Verschil activiteiten en werkzaamheden
Initiatiefnemers kennen niet altijd het verschil tussen werkzaamheden en activiteiten. Dat blijkt als zij hun werkzaamheden niet kunnen vinden bij het kiezen van de activiteiten in de Aanvraagmodule.
De Aanvraagmodule gebruikt (juridische) activiteiten, maar de Vergunningcheck gebruikt werkzaamheden. De werkzaamheden in de Vergunningcheck zijn een beschrijving van de juridische activiteiten in begrijpelijke taal. In de Vergunningcheck kunnen initiatiefnemers ook zoeken op trefwoorden. In het resultaat van de Vergunningcheck staat vervolgens welke juridische activiteiten initiatiefnemers moeten indienen via 'Aanvragen'.
Met het trefwoord 'Gebruiksmelding' vinden initiatiefnemers bijvoorbeeld in de Vergunningcheck de werkzaamheid 'Groepen mensen ontvangen of huisvesten in een gebouw of op een terrein'. In de Aanvraagmodule vinden initiatiefnemers met dit trefwoord geen activiteiten. Het is dus belangrijk dat initiatiefnemers de exacte juridische activiteit weten.
Meer informatie vindt u op de Omgevingsloketpagina Aanvragen: verschil tussen werkzaamheden en activiteiten.
Foutmeldingen bij inloggen Omgevingsloket
Initiatiefnemers hebben op verschillende momenten storingsmeldingen ingediend, omdat zij een foutmelding krijgen bij het inloggen op het Omgevingsloket. Het is op die momenten voor initiatiefnemers niet mogelijk om in te loggen. Wij hebben storingsmeldingen geplaatst in het Omgevingsloket en op de website. De ontwikkelaars houden de situatie in de gaten en werken aan een structurele oplossing.
Meer informatie
- Informatie voor initiatiefnemers: Storingen in het Omgevingsloket
- Actuele storingen vindt u op Storingen Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
- In het Storingenarchief staat het overzicht van opgeloste storingen
Landelijk asbestvolgsysteem (LAVS)
Processchema interactief gemaakt
Op de pagina Stappen in het LAVS (stappenplan) zien gebruikers duidelijk waar in het proces ze zich bevinden. Dit is visueel gemaakt met het processchema LAVS, dat sinds kort ook interactief is. U kunt via ieder onderdeel direct doorklikken naar de desbetreffende stap. Zo ziet u in woord en beeld hoe de samenwerking binnen het LAVS verloopt.
Onder het processchema vindt u ook de pdf-versie, die gemakkelijk printbaar is op bijvoorbeeld A3-formaat.
Lucht
Nieuw voorlichtingsmateriaal houtstook
Gemeenten én inwoners weten ons te vinden voor informatie over het stoken van hout in en om woningen. Eind oktober is de Stookwijzer van het RIVM vernieuwd, en hebben wij nieuw voorlichtingsmateriaal over houtstook online gezet.
Landelijke media hebben deze ontwikkelingen opgepikt, mede nadat enkele gemeenten lokaal houtstookbeleid bekendmaakten. Die aandacht leidde tot een grote toename van bezoekers van de houtstookpagina's op de website en meer vragen over houtstook en rookafvoeren. De meestbezochte pagina's hebben we dit najaar geactualiseerd:
Milieubelastende activiteiten
Aanwijzing milieubelastende activiteiten in Bal
VTH'ers van gemeenten en omgevingsdiensten vragen zich af hoe het zit met de aanwijzing van de milieubelastende activiteit in het Bal. Ze komen op een bedrijventerrein een wat ondefinieerbaar bedrijf tegen waar bepaalde producten worden gemaakt en vragen zich dan af: zijn dit een of meer milieubelastende activiteiten en waar vallen ze onder?
Een voorbeeld daarvan is een bedrijf dat verschillende materialen bewerkt, zoals metaal, kunststof en hout, en daaruit een product maakt. Valt zo’n bedrijf dan onder alle relevante paragrafen uit het Bal? Of juist onder geen enkele? Het antwoord op die vraag is dat het bedrijf onder alle 3 paragrafen valt. Onder 'producten van kunststof' vallen niet alleen producten die voor 100% uit kunststof bestaan. Zo valt een bedrijf dat bureaustoelen maakt van metaal, kunststof en textiel onder de paragrafen 3.4.4 (metaalproductenindustrie), 3.4.7 (papier-, hout-, textiel- en leerindustrie) en 3.4.9 (rubber- en kunststofindustrie).
Meer informatie
- Opbouw en werking hoofdstuk 3 milieubelastende activiteiten in het Bal
- Richtingaanwijzer milieubelastende activiteiten Bal
- De aanwijzing van milieubelastende activiteiten in het Bal
- Alle milieubelastende activiteiten in een overzicht
Vergunning veehouderij en mer-beoordeling
Hoe zit het precies met vergunningen bij veehouderijen in relatie tot het begrip installatie? De lijn is dat er bij een wijziging van de vergunning een mer-beoordeling nodig is. U vindt er meer informatie over op de nieuwe pagina Installatie veehouderij en mer-beoordeling.
Energiebesparingsplicht en EML
De Erkende Maatregelenlijst (EML) is een belangrijk hulpmiddel voor bedrijven om te voldoen aan de energiebesparingsplicht. Met de EML kunnen bedrijven efficiënt energie-efficiëntiemaatregelen nemen die ze binnen 5 jaar terugverdiend hebben, zonder dat zij zelf alle maatregelen hoeven te berekenen. Dit maakt het voor zowel bedrijven als toezichthouders makkelijker om de naleving van de energiebesparingsplicht te controleren.
We ondersteunen toezichthouders bij het beoordelen van de rapportages van bedrijven. Ze kijken of de juiste maatregelen zijn getroffen en of bedrijven de energiebesparingsplicht naleven. Dit leidt vaak tot vragen van bedrijven en toezichthouders over de toepasbaarheid van bepaalde maatregelen. We krijgen weleens de vraag of een bepaalde maatregel is toegestaan in plaats van een EML-maatregel. We gaan niet in op individuele casuïstiek; dat beslist het bevoegd gezag. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) beheert de EML en werkt deze bij. IPLO geeft RVO signalen over de lijst en de ontwikkelingen. Ook informeren wij het ministerie van Klimaat en Groene Groei over de laatste stand van zaken rond de energiebesparingsplicht en de EML.
Met de EML helpen wij bedrijven eenvoudig te voldoen aan hun energiebesparingsverplichtingen, terwijl we het toezicht efficiënter maken. Zo dragen wij bij aan het bevorderen van energie-efficiëntie en een duurzamere bedrijfsvoering. Lees meer op de pagina Erkende maatregelenlijst (EML).
Natuurlijke koudemiddelen
Vanuit Europese regelgeving gelden regels voor het mogen werken met natuurlijke koudemiddelen. Natuurlijke koudemiddelen (zoals propaan, koolstofdioxide en ammoniak) zijn op zichzelf geen F-gassen, maar vallen wel onder de Europese F-gassenverordening met betrekking tot certificering.
Natuurlijke koudemiddelen dragen vanwege hun lage broeikaseffect op een positieve manier bij aan de klimaatdoelstellingen van de Europese Unie. Wel zijn deze middelen giftig (toxisch) en ontvlambaar. De F-gassenverordening verplicht de lidstaten nu tot certificering van installateurs en installatiebedrijven, zodat die veilig met deze koudemiddelen kunnen werken. Meer informatie vindt u op de pagina Wet- en regelgeving over ozonlaagafbrekende stoffen en F-gassen en de overzichtspagina F-gassen en alternatieven.
Water
Overlast bij hevige regenval
We zien steeds meer complexe vragen over de toepassing van het Bal, het Bkl, decentrale regelgeving (bruidsschatregels) en het overgangsrecht. Vooral de lozingsregelgeving wordt als complex ervaren. Dat speelt bijvoorbeeld ook in een vraag die wij kregen over aansprakelijkheid bij hevige regenval. Dat leidde tot instromend water in een woning op een laaggelegen perceel. Uit modellen blijkt dat het afwateringsstelsel aan de geldende eisen voldoet, maar toch is er overlast.
Het antwoord op de aansprakelijkheidsvraag is dat dit afhangt van de omstandigheden. Perceeleigenaren hebben zelf de verantwoordelijkheid om te voorkomen dat hemelwater hun woning binnendringt. Maar de gemeente mag door wijzigingen in de openbare ruimte niet zorgen voor onrechtmatige veranderingen in de natuurlijke loop van het water, als daardoor schade wordt aangebracht bij derden. Dat is geregeld in het Burgerlijk Wetboek, niet in een direct aan water gerelateerde wet.
Meer informatie vindt u op onze pagina Wateroverlast.
Feiten en cijfers
Website en helpdesk
- De IPLO-website had in november 893.427 paginaweergaven en 277.069 sessies.
- Bij de helpdesk zijn 3.161 vragen behandeld.
- Van 5 tot en met 19 november heeft IPLO een gebruikersonderzoek uitgevoerd op de website. Er waren 1.880 deelnemers, die de website gemiddeld een 6,8 gaven. De bezoekers vanuit rijksoverheid, gemeenten en omgevingsdiensten gaven gemiddeld een rapportcijfer van 7,4. Advies- en ingenieursbureaus en bedrijven gaven gemiddeld een rapportcijfer van 6,4. Vooral inwoners/particulieren waren ontevreden over hun bezoek aan de website. Zij gaven gemiddeld een rapportcijfer van 4,9. Dit onderschrijft het belang om inwoners/particulieren goed door te verwijzen. De IPLO-website is primair bedoeld voor overheden en professionals.
- We zien het aandeel telefonische vragen licht teruglopen. IPLO voert periodiek onderzoek uit. Hieruit blijkt dat medewerkers van gemeenten eerst zoeken op de website. Hier vinden ze vaak het antwoord op hun vraag. In een deel van de gevallen stellen ze nog een vraag via het webformulier.
Verdeling vragen per onderwerp
De vragen gingen over de volgende onderwerpen:
- Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) 34%
- Regels voor activiteiten 14%
- Bodem 11%
- Systematiek, wetgeving en ruimte 11%
- Bouwen 10%
- Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS) 7%
- Water 6%
- Geluid 4%
- Veiligheid 3%
- OLO/AIM 0%
- Overig 1%
Taartdiagram van verdeling vragen aan IPLO in november 2024
* Overig (1%): Ruimtelijke plannen, invoeringsondersteuning, overig, onbekend
Stel uw vraag aan een expert van IPLO
Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) is het kenniscentrum van de overheid dat uitleg geeft over de Omgevingswet, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de regelgeving voor de leefomgeving. Op de website geven onze experts informatie over deze onderwerpen. En via de helpdesk beantwoorden we vragen van gemeenten, provincies, waterschappen en brancheorganisaties. Onze helpdesk is bij voorkeur bereikbaar via het contactformulier.
Ondernemers en inwoners met vragen over de Omgevingswet, het Omgevingsloket en de leefomgeving kunnen terecht bij hun gemeente.