Plannen voor ontwikkeling DSO: 2e kwartaal 2023
De landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) blijft in ontwikkeling. Werkzaamheden worden per kwartaal gepland. Dit heet een program increment (PI). Elk kwartaal bepalen de opdrachtgever, de koepels en de ontwikkelorganisaties samen de inhoud en de prioritering van de functionaliteiten die gebouwd worden. Op deze pagina kunt u zien waar de ontwikkelteams van het DSO in het 2e kwartaal van 2023 aan werken (PI-26).
Wat vindt u op deze pagina?
- Planningsproces PI-26
- Prioriteiten in PI-26
- Plannen voor ontwikkeling
Planningsproces PI-26
Met ingang van dit kwartaal is de ontwikkeling van het DSO in nieuw vaarwater terecht gekomen doordat er nu duidelijkheid is over het moment waarop de Omgevingswet in werking treedt. Deze zekerheid geeft focus voor bevoegd gezagen maar ook voor bedrijven die tot nu toe andere prioriteiten hebben gesteld vanwege de onduidelijkheid over het tijdpad.
Het DSO-LV is ver genoeg ontwikkeld om verantwoord mee in werking te gaan, softwareleveranciers hebben grote stappen gezet. Er zijn ook nog wensen en mogelijkheden tot verbetering die de ontwikkelteams graag willen oppakken.
Prioriteiten in PI-26
De prioritering voor PI-26 richt zich primair op het oplossen van bevindingen, ondersteunen van testen en oefenen en verder verstevigen van onderliggende beheerprocessen.
- Oplossen van bevindingen
- Ondersteunen van het oefenen en testen, analyseren van problemen en deze oplossen, leveranciers helpen enz.
- Stabiliteit en robuustheid, performance, productierijpheid
- Ontwikkelen van functionaliteit
Net als in het afgelopen kwartaal wordt op de tweewekelijkse sprintdemodagen gezamenlijk de resultaten bekeken. Hierbij wordt ook besproken of het nodig is de planning aan te passen.
Plannen voor ontwikkeling
Hieronder vindt u de belangrijkste functionele veranderingen, waar de ontwikkelteams dit kwartaal aan werken.
Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. U vindt hieronder per onderdeel de plannen die te maken hebben met de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Regels op de kaart.
Vergunningcheck en Aanvragen
Initiatiefnemers kunnen via de Vergunningcheck controleren of ze een idee mogen uitvoeren op een bepaalde locatie onder de Omgevingswet. Via Aanvragen kunnen initiatiefnemers een vergunningaanvraag of melding indienen.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Mijn Omgevingsloket, Mijn profiel | Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers die inloggen met eHerkenning of Omgevingsloket-ID, kunnen de gegevens in ’Mijn profiel’ aanpassen. Dit kan door rechtsboven in het scherm op de naam van de eigen organisatie te klikken.
|
Initiatiefnemers kunnen hun gebruikersprofiel aanpassen. Deze gegevens worden overgenomen in de aanvraag. |
Zoekfunctie verbeteren |
Initiatiefnemers |
Bij het zoeken zijn gevonden activiteiten niet altijd relevant. Bijvoorbeeld: ‘energiesysteem aanleggen’ geeft veel suggesties vanwege het woord ‘aanleggen’. Verder verwacht men dat de volgorde meer op basis van relevantie is. Het ontwikkelteam onderzoekt de mogelijkheid om die relevantie op basis van statistieken te bepalen. |
Het is voor een initiatiefnemer makkelijker om een activiteit of werkzaamheid te vinden. |
Verbeteren digitale toegankelijkheid |
Initiatiefnemers |
De ontwikkelteams werken aan het verbeteren van de toegankelijkheid van het Omgevingsloket. |
Het Omgevingsloket is toegankelijker voor alle gebruikers. |
Aanvraag intrekken |
Initiatiefnemers, overheden |
Een initiatiefnemer of gemachtigde kan een toelichting toevoegen bij intrekken van een verzoek. Zo wordt het voor bevoegd gezag duidelijk waarom het verzoek wordt ingetrokken. |
Het is voor bevoegd gezag duidelijk waarom de initiatiefnemer een verzoek intrekt. |
Vergunningcheck, Maatregelen op maat: meerdere conclusies |
Initiatiefnemers, overheden |
In de toepasbare regels voor de Vergunningcheck kunnen overheden een meerkeuzelijst met meerdere antwoorden gebruiken. Bijvoorbeeld: goederen opslaan en/of overslaan. Als beide het geval is (zowel goederen opslaan als overslaan) kan de combinatie van antwoorden tot gevolg hebben dat er meerdere conclusies van toepassing zijn. Bijvoorbeeld zowel een vergunningplicht als informatieplicht bij dezelfde activiteit. |
Alle conclusies die van toepassing zijn, worden getoond. |
Algemene Set: Participatie verslag als bijlage (stap 7) toe kunnen voegen |
Initiatiefnemers |
Bij indienen in stap 7 worden vragen over participatie gesteld. Er is geen mogelijkheid om documenten toe te voegen |
Een initiatiefnemer kan in stap 7 een participatieverslag toevoegen. |
Structurele machtiging onderaannemers voor meerdere aanvragen opdrachtgever |
Initiatiefnemers |
Bedrijven die veel vergunningaanvragen en meldingen indienen, werken vaak met onderaannemers. Met deze onderaannemers hebben ze contractueel een machtiging voor een lange(re) periode. Dit is de huidige werkwijze. De vergunninghouder is/wordt/blijft de hoofdaannemer, maar de indiener is de gemachtigde onderaannemer. |
Het wordt mogelijk om structureel een derde persoon te machtiging voor een type aanvraag. |
Ontwerp: Meenemen antwoorden op vragen uit vergunningcheck naar indienen van een aanvraag |
Initiatiefnemers |
Wanneer een initiatiefnemer vragen beantwoordt in de Vergunningcheck en dezelfde vragen komen terug bij het indienen van een aanvraag, moet de indiener deze vragen opnieuw beantwoorden. Activiteiten en locatie worden wel al vanuit de Vergunningcheck meegenomen naar de aanvraag. Antwoorden op vragen (nog) niet. Dit is niet gebruikersvriendelijk. Het ontwikkelteam werkt hier aan. |
Een initiatiefnemer hoeft vragen niet 2 keer in te vullen. Deze worden vanuit de Vergunningcheck meegenomen naar de aanvraag. Dit is gebruiksvriendelijker voor de initiatiefnemer. |
Ontwerp: Conclusiepagina van de vergunningcheck |
Initiatiefnemers |
Het ontwikkelteam werkt verder aan een ontwerp voor het verbeteren van de conclusiepagina voor een aantal conclusies. Een aantal conclusies zorgt voor onduidelijkheid bij de initiatiefnemer. Bijvoorbeeld:
|
Er wordt gewerkt een duidelijkere uitkomst van de Vergunningcheck voor de initiatiefnemer. |
Ontwerp: Faciliteren van verschillende processen voor het onderdeel Omgevingsoverleg |
Initiatiefnemers en overheden |
Het ontwikkelteam werkt verder aan een ontwerp om het omgevingsoverleg in het Omgevingsloket duidelijker te maken. |
Het wordt voor initiatiefnemers duidelijker hoe en welk omgevingsoverleg ze kunnen aanvragen. |
Analyse: Aanvragen, vragen over participatie in meervoudige vergunningaanvraag | Initiatiefnemers | Bij een meervoudige vergunningaanvraag kunnen er zowel vergunningplichtige activiteiten naar de gemeente als naar het waterschap gaan. De aanvraag wordt dan gesplitst. Er worden twee verzoeken ingediend: 1 bij de gemeente en 1 bij het waterschap. Per verzoek worden vragen over participatie uitgevraagd. Het ontwikkelteam onderzoekt of de participatievragen in 1 keer voor alle vergunningplichtige verzoeken kunnen worden uitgevraagd. | Als een meervoudige aanvraag naar meerdere bevoegd gezagen wordt gezonden, worden nu de vragen over participatie 2 keer gevraagd. Er wordt onderzocht of het mogelijk is om dat nog maar 1 keer te doen. |
Analyse: Overig document kunnen toevoegen bij aanvragen en melden | Initiatiefnemers en overheden | Wens dat er ook “overige” documenten toegevoegd moeten kunnen worden bij het tabblad documenten. Initiatiefnemers kunnen nu bepaalde documenten toevoegen. Maar het kan ook zo zijn dat een initiatiefnemer een ander document wil toevoegen dat niet onder die beschrijvingen past. Hiervoor zou een kopje ‘overig’ moeten komen. |
Het ontwikkelteam onderzoekt of het mogelijk is om "overige documenten” als optie toe te voegen aan tabblad documenten. |
Analyse: Projecten ingediend via open stelsel ook in Mijn Omgevingsloket tonen, aan kunnen vullen en machtigen | Initiatiefnemers | Sommige bedrijven dienen verzoeken in via het Open Stelsel. Dit kwartaal onderzoekt het ontwikkelteam de wens om alle ingediende verzoeken zichtbaar te maken in ‘Mijn Omgevingsloket’. Aanvullingen op verzoeken kunnen dan via Mijn Omgevingsloket worden gedaan. Dit is van belang voor bijvoorbeeld gemachtigde onderaannemers. |
Omdat gemachtigden en initiatiefnemers samen aan een project kunnen werken, is het belangrijk dat alle aanvragen zichtbaar zijn in "Mijn Omgevingsloket". Dit is nu niet het geval wanneer er een verzoek wordt ingeschoten via een open stelsel API. |
Analyse: Vergunningcheck/Aanvragen: Meterindicatie bij het tekenen van een vlak | Initiatiefnemers | Om beter een gebied te kunnen tekenen bij de optie 'teken een gebied op de kaart', is een "meterteller” handig bij het tekenen van een vlak. | Bij het trekken van een lijn wordt direct duidelijk wat de lengte van de lijn is, om een beter beeld te krijgen van de grootte van het getekende oppervlak. |
Analyse: Keuze om met lijnen een route of kabel aan te geven op de kaart |
Initiatiefnemers |
Er wordt onderzocht of het mogelijk is om met lijnen te werken in de kaartgeometrie om zo eenvoudig kabels en leidingen in te kunnen tekenen. | Het wordt eenvoudiger om een kabel of leiding aan te geven op de kaart. |
Regels op de kaart
Via het onderdeel Regels op de kaart kan iedereen regels en informatie uit omgevingsdocumenten bekijken in het Omgevingsloket.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Verbeteringen in de weergave van ontwerpregelingen | Overheden, leveranciers en initiatiefnemers | Verbeterde weergave ontwerpregelingen inclusief toekomstige regelgeving: verduidelijken welk onderdeel af is en aan welk onderdeel nog wordt gewerkt. | De ontwikkelteams werken aan aanpassingen om de ontwerpregelingen volgens de wensen van de gebruikers te tonen. |
Analyse: Regels op de kaart verwijst naar besluit en geconsolideerde regeling | Overheden, leveranciers en initiatiefnemers |
Voor decentrale overheden verwijst Regels op de kaart niet alleen naar de geconsolideerde regeling op Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving (CVDR), maar ook naar het bijbehorend (ontwerp)wijzigingsbesluit. Als er geen geconsolideerde regeling in CVDR en ontwerppublicaties is, is bij voorkeur ook de link naar CVDR niet aanwezig (dit is nu een dode link). Voor het Rijk verwijst Regels op de kaart geautomatiseerd naar wetten.nl. Dit is voor het Rijk juist voor omgevingsdocumenten Omgevingsregeling AMvB's en Natura 2000 TBB's. Dat is niet juist voor de overige Rijksdocumenten. Indien er geen geconsolideerde versie is op wetten.nl dan is een verwijzing wenselijk naar het laatste besluit op officiële bekendmakingen. |
Er zijn geen dode links meer tussen Regels op de kaart DSO, CVDR en wetten.nl. |
Samenwerken met de Samenwerkfunctionaliteit
Als overheid kunt u de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) gebruiken als u samenwerkt met ketenpartners bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.
Onderdeel | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Downloaden zip-bestand met de documenten in de samenwerking | Overheden en leveranciers |
In het webportaal van de Samenwerkfunctionaliteit moesten documenten uit een samenwerking stuk voor stuk worden gedownload. |
Het is voor overheden mogelijk om meerdere documenten tegelijk uit een samenwerking te downloaden. |
Samenwerkingspartners selecteren uit lijst | Overheden, ketenpartners en leveranciers |
Bij de start van een samenwerking en het opstellen van een actieverzoek moeten overheden nu een Organisatie-identificatienummer (OIN) invoeren. Behandelende partijen willen dat de naam van het bevoegd gezag, behandeldienst of adviesorganisatie zichtbaar is in de Samenwerkfunctionaliteit. Het ontwikkelteam werkt aan een aanpassing. |
Het wordt voor overheden mogelijk om zonder OIN een samenwerkingspartner te kiezen. De kans om een verzoek naar een verkeerde partij te sturen is hiermee kleiner. |
Analyse/Ontwerp: Meer processtappen/statussen in actieverzoeken en notificaties |
Overheden en leveranciers |
Meer processtappen/statussen (dan open en gereed) in actieverzoeken. Bijvoorbeeld 'in behandeling'. |
Voor overheden is de samenwerk-functionaliteit gebruiksvriendelijker |
Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen en behandelen
Als overheid oefent u met het ontvangen van vergunningaanvragen en meldingen uit het Omgevingsloket. In dit kwartaal wordt voor dit onderdeel gewerkt aan een standaardbehandeldienst voor overheden die niet zijn aangesloten.
Onderdeel | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Verzoeken doorsturen naar andere overheidsinstanties | Overheden |
Bodemmeldingen worden straks via het nieuwe Omgevingsloket DSO gedaan en doorgezonden aan het bevoegd gezag. ILT heeft een ketentoezichttaak en dient de bodemmeldingen doorgestuurd te krijgen. Het ontwikkelteam werkt dit kwartaal aan een doorstuurfunctie: ’doorsturen naar andere partijen dan naar het bevoegd gezag’. |
Andere organisaties, zoals ILT, kunnen ook verzoeken ophalen. |
Toepasbare regels maken en aanleveren
Als overheid oefent u met toepasbare regels voor het Omgevingsloket. Daar zijn deze toepasbare regels te zien als vragen bij de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat.
Onderdeel | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Analyse: Extra informatie bij 'niet van toepassing' |
Overheden |
Als er op basis van een werkzaamheid vragen gesteld worden voor de daaraan hangende activiteiten, dan kan de conclusie zijn dat de antwoorden op de vragenbomen 'niet van toepassing’ zijn (als alle activiteiten niet van toepassing zijn). Toch kunnen er wel regels gelden, maar daar zijn dan geen toepasbare regels voor gemaakt. In het STTR is de conclusie ‘niet van toepassing’ de enige conclusie die niet kan worden aangepast door het bevoegd gezag. De wens is om dit mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door die uitkomst te tonen met dan ook de eventuele toelichting erbij. |
In het STTR kan de conclusie ‘niet van toepassing’ worden aangepast door het bevoegd gezag. Bijvoorbeeld door die uitkomst te tonen met dan ook de eventuele toelichting erbij. |
Stelselcatalogus
De Stelselcatalogus Omgevingswet is het online naslagwerk voor begrippen met bijbehorende definities, activiteiten, werkzaamheden, waardelijsten en informatieproducten over de Omgevingswet. Iedereen kan de gegevens opvragen via de website of via de API. Alle overheden kunnen zo dezelfde begrippen gebruiken.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Zoeken op trefwoorden in de Werkzaamheden | Overheden en leveranciers |
Het mogelijk maken dat in de Werkzaamheden gezocht kan worden op de trefwoorden, gerelateerde werkzaamheden, URN, etc. |
In de stelselcatalogus worden trefwoorden toegevoegd bij het zoeken op werkzaamheden. |
Meer informatie
- Wensen voor ontwikkeling van het DSO
- Een overzicht van gepland onderhoud vindt u in de Onderhoudskalender van het DSO.
- Een overzicht van de veranderingen in het DSO vindt u op de pagina Release-informatie Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).