Bekende problemen (known issues) Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
Hier vindt u per onderdeel het overzicht van bekende problemen (known issues) in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en het Omgevingsloket. Het zijn problemen die bij ons bekend zijn en waarvoor aan een oplossing wordt gewerkt.
Problemen of storingen melden
Staat uw probleem of foutmelding hier niet bij? Dan kunt u dit melden bij ons via het contactformulier voor storingen.
Welke omgevingen
Tenzij anders vermeld, gaat het om een bekend probleem op de productieomgeving en de pre-productieomgeving (oefenomgeving). U kunt ook een overzicht met opgeloste problemen en de wensen voor de doorontwikkeling van het DSO bekijken.
Op deze pagina
Voor deze onderdelen zijn er op dit moment bekende problemen:
- Omgevingsloket
- Omgevingsdocumenten publiceren
- Toepasbare regels aanleveren/Content (centraal geleverde toepasbare regels en omgevingsdocumenten)
Voor deze onderdelen zijn er op dit moment geen bekende problemen:
- Behandeldienst instellen
- Samenwerkfunctionaliteit
- Stelselcatalogus Omgevingswet
- Informatieproducten
Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. Initiatiefnemers kunnen via de Vergunningcheck controleren of ze een idee mogen uitvoeren op een bepaalde locatie onder de Omgevingswet. Via Aanvragen kunnen initiatiefnemers een vergunningaanvraag of melding indienen. Via het onderdeel Regels op de kaart kan iedereen regels en informatie uit omgevingsdocumenten bekijken in het Omgevingsloket.
Onderdeel | Probleem | Omschrijving | Workaround/Oplossing |
---|---|---|---|
Inloggen |
|||
Inloggen | eHerkenning: niet alle profielgegevens worden vooringevuld. | In het profiel wordt de naam ingevuld. Maar e-mail en telefoonnummer nog niet. | Nog niet bekend |
Vergunningcheck, Aanvragen, Maatregelen op maat, Verzoeken ontvangen |
|||
Aanvragen | Melding: Vragenlijst bijwerken. Een moment geduld alstublieft. |
Tijdens het invoeren van antwoorden wordt de pagina vaak ververst. Tijdens een verversing kan er niets worden ingevoerd en wordt het typen onderbroken. |
Op maandag 27 mei om 17.00 uur is een aanpassing gedaan in het Omgevingsloket. Dit verhelpt dit probleem in veel gevallen. Er wordt nog verder gewerkt aan een oplossing. Ervaart u of een initiatiefnemer nog problemen? Geef dit dan door via het storingenformulier. |
Aanvragen: foutmelding bij indienen aanvraag of melding | Foutmelding: 'Er ging iets mis. Uw onderstaand verzoek is niet ingediend. U kunt uw verzoek later opnieuw indienen. Ga hiervoor naar uw opgeslagen projecten in ‘Mijn Omgevingsloket’.' | Bij het gebruik van ketenmachtiging kan bij het indienen van een aanvraag of melding de volgende foutmelding voorkomen: 'Er ging iets mis. Uw onderstaand verzoek is niet ingediend. U kunt uw verzoek later opnieuw indienen. Ga hiervoor naar uw opgeslagen projecten in ‘Mijn Omgevingsloket’. Er zijn geen details. |
Aan een oplossing wordt gewerkt. De workaround om de aanvraag toch in te dienen is de volgende:
|
Aanvragen: verzoek indienen | Foutmelding: de doorgegeven vragenlijst is niet consistent |
Foutmelding: de doorgegeven vragenlijst is niet consistent Bij het indienen van een aanvraag kunt u een foutmelding krijgen: 'Uw onderstaand verzoek is niet ingediend doordat niet alle antwoorden juist zijn. Controleer uw antwoorden en bijlagen. Ga hiervoor naar uw opgeslagen project in ‘Mijn Omgevingsloket’. Deze foutmelding kan meerdere oorzaken hebben. |
Er wordt gewerkt aan een oplossing. Maar op de korte termijn is er geen oplossing. Initiatiefnemers kunnen het beste een nieuw project aanmaken in Mijn Omgevingsloket en daarin een nieuwe melding of aanvraag maken. En deze vervolgens indienen. In de meeste gevallen lost dit het probleem op. Mocht dat niet het geval zijn, dan kunnen ze contact opnemen met IPLO. |
Aanvragen: locatie | Technische fout: bij locatie Noordzee |
Bij het tekenen van een locatie op de Noordzee volgt een technische storing. |
De oorzaak is bekend. Er wordt gewerkt aan een oplossing. De workaround is:
|
Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat | Locatie: Het gekozen adres klopt niet op de kaart. |
In het Omgevingsloket kunt u een locatie kiezen door een adres in te voeren. Komt de locatie op de kaart niet overeen met uw gekozen adres? Dan kan het zijn dat het adres verkeerd is geregistreerd in de koppeling met het Kadaster. Zie voor meer informatie het Helpcentrum. |
Om verder te gaan, kunt u een gebied tekenen op de kaart of op de coördinaten zoeken. |
Aanvragen, verzoeken ontvangen |
Vestigingsnummer ontbreekt. |
Door een fout vulde het DSO in bepaalde situaties de adresgegevens van een andere vestiging in dan waarmee de initiatiefnemer is ingelogd. Voor de korte termijn worden de gegevens van de vestiging daarom niet gebruikt en wordt het adres van de organisatie ingevuld. De initiatiefnemer kan indien gewenst het vooraf ingevulde adres van de organisatie wijzigen naar dat van de vestiging. Een vestigingsnummer wordt niet meegestuurd in het verzoek-XML. Dit is een tijdelijke situatie. |
Er wordt gewerkt aan een oplossing. |
Verzoeken ontvangen |
Corrupte bijlage |
Overheden ontvangen soms een niet leesbare bijlage bij een verzoek. Dit kan 2 oorzaken hebben:
|
Als workaround kan het bevoegd gezag contact opnemen met de initiatiefnemer en de bijlage in een ander formaat of op een andere manier opvragen. Bijvoorbeeld per e-mail. |
Regels op de kaart |
|||
Regels op de kaart |
Bij ontwerpversies van omgevingsdocumenten worden annotaties niet altijd juist getoond. |
Een bevoegd gezag kan een ontwerpwijziging doen op een vastgestelde versie van een omgevingsdocument. In enkele gevallen worden de annotaties bij dit ontwerp op Regels op de kaart niet juist weergegeven. Een gebruiker kan de annotaties wél aanzetten maar ziet niet in alle gevallen de annotaties in het ontwerp op de juiste wijze. Dit komt omdat er veel combinaties mogelijk zijn tussen vastgesteld en ontwerp. De ontwerpversies zijn wel goed opgeslagen/gepubliceerd. |
De (complexe) oorzaak is bekend. Er wordt met hoge prioriteit gewerkt aan een oplossing. |
Regels op de kaart: voorbereidingsbesluit |
Een voorbereidingsbesluit is wel zichtbaar op locatie in Ruimtelijkeplannen.nl maar niet in Regels op de kaart. |
De oorzaak hiervan is een verkeerde dossierstatus van het besluit. De dossierstatus van het besluit is op dit moment ‘vastgesteld’, maar dit besluit kent geen beroepsmogelijkheid. Daarom moet de dossierstatus zijn: ‘geheel onherroepelijk in werking’. |
In de software waarmee u bestemmingsplannen maakt, verandert u de dossierstatus van het voorbereidingsbesluit naar ‘geheel onherroepelijk in werking’. U hoeft niets aan het besluit te wijzigen, u past alleen het manifest aan. Zie hiervoor ook de handreiking Data op orde: van Geonovum. Op de gebruikelijke manier biedt u het besluit aan ruimtelijkeplannen.nl aan. |
Regels op de kaart |
Ruimtelijk plan is niet zichtbaar in Regels op de kaart, maar wel op ruimtelijkeplannen.nl |
Als u een ruimtelijk plan wel op ruimtelijkeplannen.nl ziet maar niet op Regels op de kaart, dan kan dit te maken hebben met een onjuiste dossierstatus in ruimtelijkeplannen.nl. Een onjuiste dossierstatus kan invloed hebben op de vindbaarheid in Regels op de kaart. Het plan is bijvoorbeeld alleen vindbaar door te zoeken (met titel of NL.IMRO-identificatie) op document in plaats van locatie. Dit kan veroorzaakt worden door de bronhouder. Of er sprake is van een onjuiste dossierstatus kan een bronhouder zelf controleren door middel van het kwaliteitsdashboard van Kadaster. |
In het kwaliteitsdashboard kunt u als bronhouder zelf zien welke documenten een onjuiste status hebben. U kunt hiervoor inloggen via https://mijn.kadaster.nl. Inloggegevens kunt u aanvragen bij de eerste beheerder van Mijn Kadaster binnen uw eigen organisatie. Het aanpassen van de dossierstatus is relatief eenvoudig. Aan het plan hoeft u niets aan te passen, alleen het manifest moet worden aangepast. Zie hiervoor ook de handreiking Data op orde: van Geonovum. |
Omgevingsdocumenten publiceren
Om omgevingsdocumenten te valideren en publiceren zijn er informatiemodellen voor overheidspublicaties ontwikkeld. Zoals de Standaard voor officiële publicaties (STOP) en de bijbehorende toepassingsprofielen (TPOD). Als overheid publiceert u omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB).
Ozon zorgt ervoor dat informatie uit omgevingsdocumenten doorzoekbaar is in het Omgevingsloket.
Onderdeel | Probleem | Omschrijving | Workaround/Oplossing |
---|---|---|---|
Omgevings-documenten publiceren |
Het is niet mogelijk om Omgevingsdocumenten af te breken in de LVBB |
Wanneer een bevoegd gezag een omgevingsdocument heeft gepubliceerd, staat het document in de wachtrij tot de bekendmakingdatum. Als de bekendmakingsdatum nog niet is bereikt, kan een bevoegd gezag beslissen het document nog af te breken. Dit werkt nu niet goed. |
Naar verwachting wordt dit half juli 2024 opgelost. Wilt u voor die tijd een omgevingsdocument afbreken, neem dan contact op. |
Omgevings-documenten publiceren op de pre-productie-omgeving |
Op de pre-productieomgeving is de url van officielebekendmakingen gewijzigd. |
De url op de pre-productieomgeving is aangepast van eto.officielebekendmakingen.nl naar preprod.officielebekendmakingen.nl. De url-resolver (https://identifier-eto.overheid.nl/) houdt nog geen rekening met deze wijziging in de zoekservice. Hierdoor worden gebruikers naar de oude website verwezen. Er volgt een '404: Pagina niet gevonden' foutmelding. Een publicatie na 28 mei kan niet gevonden worden. |
Als workaround kunt u de url uit de adresbalk aanpassen en eto vervangen door preprod. Bijvoorbeeld: https://zoek-eto.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-7863 wordt: https://zoek-preprod.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-7863 Dit is naar verwachting begin juli opgelost. |
Omgevings-documenten | Bij ontwerpversies van omgevingsdocumenten worden annotaties niet altijd juist getoond. | Een bevoegd gezag kan een ontwerpwijziging doen op een vastgestelde versie van een omgevingsdocument. In enkele gevallen worden de annotaties bij dit ontwerp op Regels op de kaart niet juist weergegeven. Een gebruiker kan de annotaties wél aanzetten maar ziet niet in alle gevallen de annotaties in het ontwerp op de juiste wijze. Dit komt omdat er veel combinaties mogelijk zijn tussen vastgesteld en ontwerp. De ontwerpversies zijn wel goed opgeslagen/gepubliceerd. | De (complexe) oorzaak is bekend. Er wordt met hoge prioriteit gewerkt aan een oplossing. |
Toepasbare regels aanleveren/Content (centraal geleverde toepasbare regels en omgevingsdocumenten)
Hier vindt u problemen die te maken hebben met toepasbare regels. Overheden vertalen hun juridische regels om naar toepasbare regels voor het Omgevingsloket.
Onderdeel | Probleem | Omschrijving | Workaround/Oplossing |
---|---|---|---|
Juridische en toepasbare regels bruidsschat |
Verbeterpunten voor juridische en toepasbare regels bruidsschat |
Bij de bruidsschat komen gemeenten en waterschappen soms verbeterpunten tegen in de juridische of toepasbare regels. Op deze pagina vindt u een overzicht van deze verbeterpunten. |
Deze verbeterpunten verwerkt u als gemeente en waterschap zelf in uw juridische en toepasbare regels. |