Releasenotes bij release PI-25.6 en PI-26.1 (april 2023)
Hier vindt u de releasenotes bij versie PI-25.6 en PI-26.1 van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Release PI-25.6 zou op 3 april 2023 beschikbaar komen op de oefenomgeving (pre-productieomgeving). Deze release is uitgesteld en komt nu tegelijk met de PI-26.1 release beschikbaar op 17 april.
Veranderingen in deze release
Deze release bevat vooral veranderingen om de performance en de robuustheid te verbeteren. Ook zijn er technische veranderingen, onder andere om de toegankelijkheid en de beveiliging van het DSO te verbeteren. Deze wijzigingen zijn niet direct zichtbaar voor gebruikers.
Deze release heeft daarnaast een aantal veranderingen voor de onderdelen:
- Omgevingsloket
- Inloggen
- Vergunningcheck
- Aanvragen
- Regels op de kaart
- Samenwerkfunctionaliteit
- Toepasbare regels
Veranderingen in het Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. Initiatiefnemers kunnen via de Vergunningcheck controleren of ze een idee mogen uitvoeren op een bepaalde locatie onder de Omgevingswet. Via Aanvragen kunnen initiatiefnemers een vergunningaanvraag of melding indienen. Via het onderdeel Regels op de kaart kan iedereen regels en informatie uit omgevingsdocumenten bekijken in het Omgevingsloket.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Verbeteren digitale toegankelijkheid | Initiatiefnemers |
Er zijn een aantal aanpassingen gedaan om de toegankelijkheid te verbeteren volgens de WCAG-richtlijn. Het gaat hierbij onder andere om:
|
Het Omgevingsloket is toegankelijker voor alle gebruikers. |
Aanvragen: kiezen en indienen subactiviteiten | Initiatiefnemers |
In een aanvraag kunnen initiatiefnemers meerdere (sub)activiteiten kiezen. Bij het indienen selecteert het Omgevingsloket automatisch alle activiteiten, maar initiatiefnemers kiezen zelf welke activiteiten ze willen indienen. Ze hoeven de activiteiten niet allemaal tegelijkertijd in te dienen. Dit geldt nu ook voor subactiviteiten. Een initiatiefnemer kan kiezen welke subactiviteiten ingediend worden, zodat hij/zij niet alles in 1 keer hoeft voor te bereiden. Als niet alle subactiviteiten in 1 keer als 'definitief' verzoek worden ingediend, blijven de niet ingediende subactiviteiten beschikbaar. Deze staan in 'Mijn Omgevingsloket' onder 'Voorbereiden' en worden bij het openen van het project in 'Opstellen' weer zichtbaar als 'gekozen subactiviteiten' onder de bijbehorende activiteit. |
Initiatiefnemers kunnen makkelijker kiezen welke subactiviteiten ze willen voorbereiden en indienen. |
Vergunningcheck, Aanvragen: zoeken verbeterd | Initiatiefnemers |
Eerder is de werking van zoeksuggesties verbeterd. Bij het zoeken van activiteiten en werkzaamheden worden nu woorden gesuggereerd in plaats van dat direct een hele activiteit of subactiviteit wordt voorgesteld. Daarmee werken suggesties zoals eigenlijk bedoeld: het helpt het woord te formuleren dat wordt gezocht. Als de initiatiefnemer verder typt na het eerste woord krijgt deze suggesties voor het tweede woord. Klikt de initiatiefnemer op zoeken, dan wordt op de losse woorden gezocht. Het tonen van de juiste resultaten is nu verder verbeterd. Onder andere: als een initiatiefnemer nu een werkzaamheid intypt verschijnen niet langer suggesties waar de zoekterm halverwege het woord zit. Bijvoorbeeld: bij ‘energie’ verschijnt niet langer de suggestie windenergie, maar wel energiecentrale. Windenergie staat nog wel in de resultaten van het zoekoverzicht. |
Het is voor een initiatiefnemer makkelijker om een activiteit of werkzaamheid te vinden. |
Een aantal foutmeldingen is opgelost | Initiatiefnemers |
Een aantal foutmeldingen is opgelost: zoals:
|
- |
Veranderingen in de Samenwerkfunctionaliteit
Als overheid kunt u de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) gebruiken als u samenwerkt bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Uitstel kunnen aanvragen op de maximale bewaartermijn van een samenwerkdossier | Overheden, leveranciers |
Als er een jaar niets gewijzigd is in een dossier in de Samenwerkfunctionaliteit, wordt deze verwijderd. Het is nu mogelijk om uitstel aan te vragen op de maximale bewaartermijn, zodat het dossier niet automatisch wordt verwijderd. Met de API mag 1 maand vóór de einddatum, de einddatum met maximaal 1 jaar worden verlengd. |
Dossiers met een langere doorlooptijd kunnen langer worden bewaard en worden niet automatisch verwijderd. |
Bij wijzigen status actieverzoek kunnen mee te verzenden documenten gekoppeld worden | Overheden, leveranciers |
Bij het wijzigen van de status van een actieverzoek kan een organisatie nu aangeven welke documenten in het samenwerkdossier relevant zijn voor de statuswijziging. Bijvoorbeeld een adviesrapport. Voor de ontvangende organisatie is dan duidelijk welke documenten van belang zijn. Er is nu een relatie tussen een actieverzoek en een daarbij behorend document, door het opstellen van een actieverzoek te koppelen aan mee te verzenden document(en). Dit kan met de API. Hiermee kan een lijst van documenten toegevoegd worden aan een bestaand actieverzoek, met het endpoint In de body staat een lijst met alle document-id’s van de relevante documenten voor dat actieverzoek, bijvoorbeeld: |
Voor overheden is het duidelijk welke documenten bij welk actieverzoek horen. En overheden hoeven in het actieverzoek niet meer handmatig te verwijzen naar de documenten. |
Toevoegen van een verzoeknummer aan een bestaande samenwerking | Overheden, leveranciers |
De partij die een samenwerking start, kan dit doen zonder het bijbehorende verzoek (direct) op te halen. Met de API is het nu mogelijk om het bijbehorende verzoek later alsnog aan de samenwerking te koppelen. |
Het is nu mogelijk om na de start van een Samenwerking alsnog een verzoeknummer aan een samenwerking te koppelen. |
Toepasbare regels maken en aanleveren
Als overheid oefent u met toepasbare regels voor het Omgevingsloket. Daar zijn deze toepasbare regels te zien als vragen bij de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Staging en tijdreizen | Overheden, leveranciers |
Als overheid maakt u toepasbare regels voor het Omgevingsloket. Als die regels pas op een latere datum ingaan, kunt u alvast bekijken hoe die regels eruit zien in het Omgevingsloket. Dat heet staging. De wijziging in deze release is een uitbreiding op staging. Het is nu ook mogelijk om bij wijziging van gemeentegrens te tijdreizen. Bijvoorbeeld bij gemeentelijke herindelingen. Voorafgaand aan een gemeentelijke herindeling kan een overheid testen of de hele keten werkt voor de nieuwe gemeente. |
Overheden kunnen nu ook tijdreizen als gemeentegrenzen wijzigen, bijvoorbeeld in geval van een gemeentelijke herindeling. |
Updates op activiteiten in de RTR wijzigingen service | Leveranciers, overheden (afnemers van CRUD services) |
De Registratie toepasbare regels (RTR) is de centrale voorziening voor toepasbare regels. Leveranciers of overheden kunnen met een wijzigingenservice (de CRUD service) de RTR raadplegen. Zij kunnen voor een bepaald Organisatie-identificatienummer (OIN) de wijzigingen vanaf een bepaalde datum opvragen. Hierdoor kunnen leveranciers of overheden opvragen welke wijzigingen er zijn geweest, in plaats van dat ze de actuele lijst moeten opvragen en deze met een eerdere lijst moeten vergelijken om de wijzigingen te achterhalen. Met een nieuw endpoint is het nu mogelijk alle wijzigingen in activiteiten voor een bepaald OIN op te vragen. |
Leveranciers kunnen, voor een bepaald OIN de wijzigingen opvragen vanaf een bepaalde datum. Zij hoeven alleen de informatie op te halen waarin de wijzigingen voorkomen. |
Updates op wijzigingen in koppelingen tussen activiteit-werkzaamheid in de RTR wijzigingen service |
Leveranciers, overheden (afnemers van CRUD services) |
In de wijzigingenservice is ook de wijziging in koppelingen tussen activiteit en werkzaamheid opgenomen. |
Leveranciers of overheden kunnen alle wijzigingen in de koppeling tussen een activiteit en een werkzaamheid opvragen voor een bepaald OIN voor een bepaalde periode. Zij hoeven de informatie alleen op te halen als dat nodig is. |
Meer informatie
- Technische releasenotes voor ontwikkelaars vindt u op het Ontwikkelaarsportaal.
- Wensen voor ontwikkeling van het DSO