Plannen voor ontwikkeling DSO: eerste kwartaal 2023
De landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) blijft in ontwikkeling. Werkzaamheden worden per kwartaal gepland. Dit heet een program increment (PI). Elk kwartaal bepalen de opdrachtgever, de koepels en de ontwikkelorganisaties samen de inhoud en de prioritering van de functionaliteiten die gebouwd worden. Op deze pagina kunt u zien waar de ontwikkelteams van het DSO in het 1e kwartaal van 2023 aan werken (PI-25).
Op deze pagina
- Planningsproces PI-25
- Prioriteiten in PI-25
- Plannen voor ontwikkeling
Planningsproces PI-25
Het DSO-LV is ver genoeg ontwikkeld om verantwoord mee in werking te gaan, softwareleveranciers hebben grote stappen gezet. Er zijn ook nog wensen en mogelijkheden tot verbetering die we graag willen oppakken.
Al bij aanvang van het planningsproces van PI-25 was duidelijk dat er nog geen 100% zekerheid was over de datum inwerkingtreding van de Omgevingswet. In de prioritering en plannen is hier rekening mee gehouden.
Prioriteiten in PI-25
De prioritering voor PI-25 is nagenoeg gelijk aan die van de voorgaande kwartalen en richt zich primair op het oplossen van bevindingen, ondersteunen van testen en oefenen en verder verstevigen van onderliggende beheerprocessen. Functionaliteit wordt slechts in beperkte mate ontwikkeld en betreft met name verbetering of afronding van bestaande onderwerpen.
- Oplossen van bevindingen
- Ondersteunen van het oefenen en testen, analyseren van problemen en deze oplossen, leveranciers helpen enz.
- Stabiliteit en robuustheid, performance, productierijpheid
- Ontwikkelen van functionaliteit
Net als in het afgelopen kwartaal wordt op de tweewekelijkse sprintdemodagen gezamenlijk de resultaten bekeken. Hierbij wordt ook besproken of het nodig is de planning aan te passen.
Plannen voor ontwikkeling
Hieronder vindt u de belangrijkste functionele veranderingen, waar de ontwikkelteams dit kwartaal aan werken.
Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. U vindt hieronder per onderdeel de plannen die te maken hebben met de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Regels op de kaart.
Vergunningcheck en Aanvragen
Initiatiefnemers kunnen via de Vergunningcheck controleren of ze een idee mogen uitvoeren op een bepaalde locatie onder de Omgevingswet. Via Aanvragen kunnen initiatiefnemers een vergunningaanvraag of melding indienen.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Ingediende verzoeken hergebruiken | Initiatiefnemers | Initiatiefnemers willen vergunningaanvragen en meldingen kunnen hergebruiken. | Het wordt voor initiatiefnemers makkelijker een vergunningaanvraag of melding te hergebruiken. Zo kan een onvolledige melding alsnog volledig worden ingediend, zonder dat de initiatiefnemer alles opnieuw moet invullen. |
Zoekfunctie verbeteren |
Initiatiefnemers |
In het vorige kwartaal is de werking van zoeksuggesties bij Aanvragen verbeterd. Bij het zoeken van activiteiten en werkzaamheden worden nu woorden gesuggereerd in plaats van dat direct een hele activiteit of subactiviteit wordt voorgesteld. Daarmee werken suggesties zoals eigenlijk bedoeld: het helpt het woord te formuleren dat wordt gezocht. Als de initiatiefnemer verder typt na het eerste woord krijgt deze suggesties voor het tweede woord. Klikt de initiatiefnemer op zoeken, dan wordt op de losse woorden gezocht. Dit kwartaal werkt het ontwikkelteam aan verdere verbetering van het tonen van de juiste resultaten. |
Het is voor een initiatiefnemer makkelijker om een activiteit of werkzaamheid te vinden. |
Verbeteren digitale toegankelijkheid |
Initiatiefnemers |
De ontwikkelteams werken aan het verbeteren van de toegankelijkheid van het Omgevingsloket. |
Het Omgevingsloket is toegankelijker voor alle gebruikers. |
Ontwerp: Conclusiepagina van de vergunningcheck |
Initiatiefnemers |
Het ontwikkelteam werkt aan een ontwerp voor het verbeteren van de conclusiepagina voor een aantal conclusies. Een aantal conclusies zorgt voor onduidelijkheid bij de initiatiefnemer. Bijvoorbeeld:
|
Er wordt gewerkt een duidelijkere uitkomst van de Vergunningcheck voor de initiatiefnemer. |
Ontwerp: Faciliteren van verschillende processen voor het onderdeel Omgevingsoverleg |
Initiatiefnemers en overheden |
De term omgevingsoverleg is op dit moment een koepelterm voor de volgende begrippen:
Maar in het Omgevingsloket zelf is Omgevingsoverleg hetzelfde als een vooroverleg. Dit is niet duidelijk |
Het wordt voor initiatiefnemers duidelijker hoe en welk omgevingsoverleg ze kunnen aanvragen. |
Ontwerp: Verbeteren van Maatregelen op maat |
Initiatiefnemers en overheden |
Nu krijgen initiatiefnemers bij Maatregelen op maat ook niet-relevante maatregelen en voorschriften te zien. Het ontwikkelteam werkt aan een ontwerp voor verbetering door verdiepende vragen. | Initiatiefnemers krijgen maatregelen echt op maat. |
Regels op de kaart
Via het onderdeel Regels op de kaart kan iedereen regels en informatie uit omgevingsdocumenten bekijken in het Omgevingsloket.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Verbeteringen in de weergave van ontwerpregelingen | Overheden, leveranciers en initiatiefnemers | Verbeterde weergave ontwerpregelingen inclusief toekomstige regelgeving: verduidelijken welk onderdeel af is en aan welk onderdeel nog wordt gewerkt. | De ontwikkelteams werken aan aanpassingen om de ontwerpregelingen volgens de wensen van de gebruikers te tonen. |
Verbeteringen in de weergave van de tijdelijk regelingdelen | Overheden, leveranciers en initiatiefnemers | De weergave van de tijdelijk regelingdelen wordt verbeterd. | Hierdoor is het voor de gebruiker duidelijker welke regels uit de hoofdregeling komen en welke uit de tijdelijke regelingdelen. |
Samenwerken met de Samenwerkfunctionaliteit
Als overheid kunt u de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) gebruiken als u samenwerkt met ketenpartners bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.
Onderdeel | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Uitstel kunnen aanvragen op de maximale bewaartermijn | Overheden en leveranciers |
Als er een jaar niets gewijzigd is in een dossier in de Samenwerkfunctionaliteit, wordt deze verwijderd. Het wordt mogelijk gemaakt om uitstel aan te kunnen vragen op de maximale bewaartermijn, zodat het dossier niet automatisch wordt verwijderd. |
Dossiers met een langere doorlooptijd worden langer bewaard en niet automatisch verwijderd |
Samenwerkingspartners selecteren uit lijst | Overheden, ketenpartners en leveranciers |
Bij de start van een samenwerking en het opstellen van een actieverzoek moeten overheden nu een Organisatie-identificatienummer (OIN) invoeren. Behandelende partijen willen dat de naam van het bevoegd gezag, behandeldienst of adviesorganisatie zichtbaar is in de Samenwerkfunctionaliteit. Het ontwikkelteam werkt aan een aanpassing. |
Het is voor overheden makkelijker om een samenwerkingspartner te kiezen. De kans om een verzoek naar een verkeerde partij te sturen is hiermee kleiner. |
Ontwerp: Verwerken actieverzoeken en documenten |
Overheden en leveranciers |
Koppelen van het maken van een actieverzoek en het verzenden van een document bij een samenwerking. Nu moet een overheid in het bericht van het actieverzoek altijd verwijzen naar documenten die zij los meesturen. Dit is onhandig in het verwerken van actieverzoeken en documenten. Er wordt gewerkt aan een relatie tussen een actieverzoek en een daarbij behorend document, door het opstellen van een actieverzoek te koppelen aan mee te verzenden document(en). |
Voor overheden wordt het duidelijk welke documenten bij welk actieverzoeken horen. En overheden hoeven in het actieverzoek niet meer handmatig te verwijzen naar de documenten. |
Ontwerp: Bulkdownloaden documenten in samenwerking | Overheden |
In het webportaal van de Samenwerkfunctionaliteit moeten documenten uit een samenwerking stuk voor stuk worden gedownload. Overheden willen graag de mogelijkheid om alle documenten uit een samenwerking als bulk te kunnen downloaden. |
Het wordt voor overheden makkelijker en sneller om documenten uit een samenwerking te downloaden |
Ontwerp: Meer processtappen/statussen in actieverzoeken en notificaties |
Overheden en leveranciers |
Meer processtappen/statussen (dan open en gereed) in actieverzoeken. Bijvoorbeeld 'in behandeling'. |
Voor overheden is de Samenwerkfunctionaliteit gebruikersvriendelijker |
Omgevingsdocumenten opstellen, wijzigen en publiceren
Als overheid oefent u met het publiceren van uw omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). In dit kwartaal wordt voor dit onderdeel gewerkt aan een aantal functionaliteiten en verbeteringen.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Geautomatiseerde doorlevering in de keten van geometrie (ETRS89) | Leveranciers en overheden |
Locaties die met de STOP-standaard mee worden gestuurd, kunnen nu ook worden geregistreerd met de ETRS89 coördinaten (nu gebeurt dat uitsluitend met behulp van RD-coördinaten). Vervolgens worden de coördinaten in zowel RD als ETRS89 vastgelegd (ETRS89 wordt dan omgezet in RD). ETRS89 is het Europese stelsel. RD is Nederlandse stelsel. ETRS89 coördinaten hebben meer decimalen omdat deze in graden worden weergegeven en niet in meters. Regels op de kaart laat op dit moment bij een klik op de kaart de gemeentenaam, het kadastraal perceelnummer en de coördinaten in RD zien. Voor bepaalde doeleinden, zoals mijnbouw of windenergie, zijn coördinaten in ETRS89 formaat nodig. Er kan al wel in Regels op de kaart op ETRS89 coördinaten worden gezocht. |
Door overheden aangeleverde Omgevingswet-regelingen met de geometrie (locaties) in ETRS89 worden door de keten automatisch verwerkt en zijn dan ook beschikbaar via Ozon-API. |
Bronhouderkoppelvlak: Validaties-waarschuwingen mogelijk maken (in plaats van alleen goed/fout) |
Leveranciers en overheden |
Op dit moment wordt alleen “goed” of “fout” ondersteund in het bronhouderkoppelvlak. Er wordt gewerkt aan validaties van het niveau ‘waarschuwing’ om validaties die niet puur noodzakelijk zijn voor het kunnen verwerken in de planketen, op te nemen in het bronhouderkoppelvlak. Als overheid of bevoegd gezag kunt u ervoor kiezen om deze waarschuwing te negeren. Dit is anders dan wanneer er een validatie alleen goed of fout kan terugleveren. Validaties die fouten (niveau “error”) teruggeven, kunt u niet negeren en moeten gefixt worden voor verwerking in de keten. Een voorbeeld van een waarschuwing is: ‘Een tabel MOET ten minste twee kolommen hebben.’ |
Overheden en leveranciers hebben meer zekerheid over de juistheid van de aanlevering. Waarschuwingen kunnen de leverancier of het bevoegd gezag wijzen op mogelijke fouten. |
Validaties op soort regeling | Leveranciers en overheden |
Om niet toegestane aanleveringen te voorkomen, wordt validatie op soort regeling gebouwd. Een Omgevingsdocument kan dan technisch wel verwerkt worden, maar als bijvoorbeeld regels in een heel ander gebied worden gesteld, komt er een waarschuwing. |
Er komt bij valideren van een Omgevingsdocument een waarschuwing als regels in een ander gebied worden gesteld. |
STOP Ontwikkeling: Uitbrengen van releasekandidaat STOP 2.0 | Leveranciers en overheden | In januari 2023 is de release candidate van STOP 2.0 uitgegeven. Hierin staan ook alle toekomstige ontwikkelingen van STOP. Voorbeelden hiervan zijn beschrijving van rectificatie van een besluit, gefaseerde inwerkingtreding, het samenvoegen van versies en meerdere wijzigingsbesluiten voor dezelfde regelingversie. | Er is hiermee duidelijkheid voor een groot aantal onderwerpen die in de toekomst geïmplementeerd zullen worden in de keten van het DSO. Wanneer welk STOP-feature geïmplementeerd gaat worden, moet nog worden besloten. |
STOP ontwikkeling: Wijzigen GIO's ondersteunen in STOP | Leveranciers en overheden | Op dit moment kunnen geografisch informatieobjecten (GIO's) conform STOP alleen in zijn geheel worden vervangen en zijn wijzigingen niet zichtbaar. Er wordt aan gewerkt om het wijzigen van GIO’s in STOP te gaan ondersteunen. |
Kunnen zien van wijzigingen in locaties |
Geonovum: uitbrengen nieuwe versies van een aantal toepassingsprofielen | Leveranciers en overheden |
Een aantal toepassingsprofielen (TPOD’s) is in een nieuwe versie uitgebracht. Het gaat hier om:
Het betreft hier met name toevoegingen over bijvoorbeeld procedureverloop, bijlagen bij besluit en regeling, toelichting over hergebruik van GIO’s en OW-objecten. |
Leveranciers en overheden hebben meer inzicht in hoe de toepassingsprofielen geïmplementeerd kunnen worden. |
Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen en behandelen
Als overheid oefent u met het ontvangen van vergunningaanvragen en meldingen uit het Omgevingsloket. In dit kwartaal wordt voor dit onderdeel gewerkt aan een standaardbehandeldienst voor overheden die niet zijn aangesloten.
Onderdeel | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Gerelateerde verzoeken kunnen vinden en valideren | Overheden |
Eerder is het zoeken naar gerelateerde verzoeken mogelijk gemaakt Dit kwartaal voegt het ontwikkelteam 2 validaties toe:
|
Overheden kunnen alle verzoeken op een bepaalde locatie opzoeken, zodat zij kunnen zien of andere organisaties ook een verzoek hebben ontvangen. Met deze validaties krijgen overheden een beter resultaat bij het zoeken naar een verzoek. |
Toepasbare regels maken en aanleveren
Als overheid oefent u met toepasbare regels voor het Omgevingsloket. Daar zijn deze toepasbare regels te zien als vragen bij de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat.
Onderdeel | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Notificaties bij wijzigingen |
Leveranciers (afnemers van CRUD services) |
De Registratie toepasbare regels (RTR) is de centrale voorziening voor toepasbare regels. Leveranciers kunnen met een service (de CRUD service) de RTR raadplegen. Leveranciers hebben geen kennis van eventuele wijzigingen en raadplegen daarom de RTR periodiek (polling). Zij zouden via het prikbord een notificatie kunnen krijgen dat toepasbare regels gewijzigd zijn. Onnodige polling is dan niet meer nodig. |
Leveranciers krijgen een notificatie als toepasbare regels gewijzigd zijn. Zij hoeven de informatie alleen op te halen als dat nodig is. |
RTR: aanvraag kunnen indienen in de toekomst |
Overheden en leveranciers |
Als een activiteit pas in de toekomst geldig wordt (bijvoorbeeld de bruidsschat per 1-1-2024), kan de aanvraag niet worden ingediend. Hierdoor kunnen bevoegde gezagen niet testen of aanvragen voor zulke activiteiten goed in hun VTH-systeem komen. Er wordt aan gewerkt om een aanvraag in de toekomst te kunnen indienen. |
Bevoegd gezagen kunnen controleren of aanvragen goed in hun VTH-systemen komen. Daarnaast zijn de aansluitactiviteiten op de productieomgeving dan niet meer nodig. |
Meerdere opdrachten in één keer kunnen aanbieden |
Leveranciers |
Voor leveranciers wordt het mogelijk om meerdere opdrachten in 1 keer te kunnen aanbieden aan de Registratie toepasbare regels (RTR), zodat het mogelijk is om samenhangende wijzigingen in 1 zipfile aan te leveren in 1 gebruikersactie. |
Leveranciers kunnen meerdere opdrachten in 1 keer aanbieden. |
Gebruikersvriendelijkheid Registratie toepasbare regels (RTR) verbeteren |
Overheden |
Verbeteren van de gebruikersvriendelijkheid van de RTR, waaronder:
|
Het wordt voor overheden makkelijker de RTR te gebruiken |
Stelselcatalogus
De Stelselcatalogus Omgevingswet is het online naslagwerk voor begrippen met bijbehorende definities, activiteiten, werkzaamheden, waardelijsten en informatieproducten over de Omgevingswet. Iedereen kan de gegevens opvragen via de website of via de API. Alle overheden kunnen zo dezelfde begrippen gebruiken.
Ontwikkeling | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Informatieproducten 2.0 | Overheden en leveranciers |
Uitbreiding van de mogelijkheid om metadata (beschrijving en specificaties) over informatieproducten te ontsluiten. Informatieproducten zijn verrijkte gegevens over bijvoorbeeld geluid, bodem en water. Bronhouders leveren de metadata van informatieproducten aan. En deze worden vastgelegd in de Stelselcatalogus. Met de metadata kan de brondata van het informatieproduct worden opgevraagd bij de bronhouder. Het is nu ook al mogelijk om metadata over informatieproducten op te nemen in het DSO, maar de mogelijkheden daarbinnen zijn nog beperkt. Deze functionaliteit wordt nu verder ontwikkeld. |
Overheden en leveranciers kunnen informatieproducten makkelijker gebruiken. |
Waardelijsten | Overheden en leveranciers |
Waardelijsten kunnen op dit moment worden opgenomen en ontsloten via de Stelselcatalogus. De ontwikkelteams werken er dit kwartaal aan om de waardelijsten en de werking van de waardelijsten te verduidelijken. |
Het is inzichtelijk welke waardelijsten er zijn en waar deze bij horen. |
Standaarden
Als overheid sluit u uw lokale systemen aan op het DSO. Zo kunt u informatie ontvangen en delen met het Omgevingsloket, een van de onderdelen van het DSO.
Onderdeel | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
DSO ondersteunt meerdere versies (concurrent versioning) |
Leveranciers en overheden |
Voor het XML-bestand voor verzoeken geldt 'concurrent versioning'. Daarmee ondersteunt het DSO 2 versies van de uitwisselstandaard STAM: de nieuwste en de voorgaande versie. Dit wordt ook mogelijk gemaakt voor het Standaard en informatiemodel toepasbare regels (STTR) en het bronhouderkoppelvlak. |
Leveranciers en overheden kunnen meerdere versies van de standaard gebruiken. |
Meer informatie
- Notitie DSO Voornemens PI-25 (pdf, 2.4 MB)
- Wensen voor ontwikkeling van het DSO
- Een overzicht van gepland onderhoud vindt u in de Onderhoudskalender van het DSO.
- Een overzicht van de veranderingen in het DSO vindt u op de pagina Release-informatie Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).