Plannen voor ontwikkeling DSO: 4e kwartaal 2023
De landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) blijft in ontwikkeling. Werkzaamheden worden per kwartaal gepland. Dit heet een program increment (PI). Elk kwartaal bepalen de opdrachtgever, de koepels en de ontwikkelorganisaties samen de inhoud en de prioritering van de functionaliteiten die gebouwd worden. Het 4e kwartaal is het laatste kwartaal voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. De ontwikkeling van de landelijke voorziening van het DSO staat dit kwartaal (PI-28) dan ook in het teken van de livegang van het Omgevingsloket.
Inhoud deze pagina
Prioriteiten in PI-28
Net als vorig kwartaal is de livegang van het Omgevingsloket en de andere onderdelen van het DSO op 1 januari 2024 het belangrijkste. Verder blijven de kaders voor de ontwikkeling gelijk aan die van de afgelopen tijd. De ontwikkelteams werken daarom aan de volgende punten:
- oplossen van bevindingen
- ondersteunen van het oefenen en testen, analyseren van problemen en deze oplossen, leveranciers helpen, enzovoorts
- stabiliteit en robuustheid, performance, productierijpheid
- ontwikkelen van functionaliteit
Net als in het afgelopen kwartaal worden op de tweewekelijkse sprintdemodagen gezamenlijk de resultaten bekeken. Hierbij wordt ook besproken of het nodig is de planning aan te passen.
Plannen voor ontwikkeling
Dit kwartaal werken de ontwikkelteams aan het verbeteren van de toegankelijkheid, de beveiliging en de livegang van het DSO. Daarnaast vindt u hier een aantal functionele veranderingen, waar de ontwikkelteams aan werken.
Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. U vindt hieronder per onderdeel de plannen die te maken hebben met de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Regels op de kaart.
Vergunningcheck en Aanvragen
Initiatiefnemers kunnen via de Vergunningcheck controleren of ze een idee mogen uitvoeren op een bepaalde locatie onder de Omgevingswet. Via Aanvragen kunnen initiatiefnemers een vergunningaanvraag of melding indienen.
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving |
Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Aanvragen: toestaan jpeg als type bijlage |
Initiatiefnemers en overheden |
Het bestandsformaat jpeg staat nu op de lijst met optionele bestandformaten. Dit betekent dat overheden aangeleverde bijlagen in jpeg-formaat mogen weigeren. Conform artikel 7.1a van de Omgevingsregeling is dit formaat nu verplaatst naar de lijst van altijd geaccepteerde bestandsformaten. |
Jpeg-bestanden kunnen niet langer worden geweigerd. |
Vergunningcheck: meest gekozen werkzaamheden eerst tonen |
Initiatiefnemers en overheden |
Als in het scherm ‘kies werkzaamheden’ wordt gezocht op een werkzaamheid, worden in de huidige situatie de werkzaamheden getoond in de volgorde waarin ze zijn aangeleverd. Dit wordt aangepast waardoor in de toekomst de meest gekozen werkzaamheden bovenaan komen te staan. |
Het kiezen van de juiste werkzaamheid wordt makkelijker. |
Productieomgeving: de homepage aanpassen |
Initiatiefnemers en overheden |
Initiatiefnemers kunnen voor 1 januari 2024 het Omgevingsloket bekijken, maar nog niet gebruiken. Op de homepage van de productieomgeving toevoegen dat de website pas live gaat op 1 januari 2024. Dit geldt voor Aanvragen, Vergunningcheck, Maatregelen op maat en 'Mijn Omgevingsloket'. |
Op dat moment is het duidelijk voor initiatiefnemers dat het Omgevingsloket nog niet gebruikt kan worden en pas volledig werkt vanaf 1 januari 2024. |
Productieomgeving: de aansluitactiviteiten worden van de productieomgeving gehaald |
Overheden |
De productieomgeving wordt verder voorbereid op het live gaan op 1 januari 2024. Dat betekent ook dat de aansluitactiviteiten verwijderd worden. Testen kan met staging. Zie hiervoor de pagina Staging en tijdreizen in het Omgevingsloket. |
Als overheid kunt u dan niet meer testen op de productieomgeving. U kunt de stagingomgeving gebruiken om te testen. |
Aanvragen: 'Verken uw idee' wordt geïntroduceerd in het Omgevingsloket |
Initiatiefnemers en overheden |
Op de homepage van het Omgevingsloket komt een nieuwe tegel ‘Verken uw idee’. Hiermee komt de bezoeker op een pagina met informatie over dit onderwerp. In het tweede kwartaal van 2024 komt deze nieuwe functionaliteit ‘Verken uw idee’ beschikbaar in het Omgevingsloket. Initiatiefnemers kunnen deze optie gebruiken om met de overheid een overleg aan te vragen om hun ideeën te verkennen of hun plannen te bespreken. |
Wilt u als overheid vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet deze vorm van vooroverleg al bieden? Dan kunt u bijvoorbeeld op uw eigen website een formulier maken of een intakegesprek aanbieden. |
Aanvragen: de toelichtende tekst in Stap 7 over het conceptverzoek verduidelijken |
Initiatiefnemers en overheden |
In Stap 7. Aanvragen is de toelichtende tekst onder de vraag 'Wilt u uw verzoeken definitief of als conceptverzoek indienen?' wordt verduidelijkt. De tekst wordt: 'Twijfelt u over de haalbaarheid van uw plan of project? Of wilt u laten controleren of u de juiste informatie heeft ingevuld, voordat u het verzoek definitief indient? Dien uw verzoek dan eerst in als conceptverzoek. Dit heeft de volgende voordelen: U kunt dit bespreken met: <Naam bevoegd gezag> U komt erachter of u uw verzoek goed heeft ingevuld. U bespreekt welke informatie u eventueel nog moet aanleveren. U voorkomt onnodige vertraging in de behandeling van het definitieve verzoek.' De tekst was: 'Wilt u uw verzoeken definitief of als conceptverzoek indienen?' U kunt uw aanvraag indienen als conceptverzoek. Met deze optie controleert de gemeente, waterschap of provincie of u de juiste informatie heeft ingevuld voordat u het verzoek definitief indient. Zo voorkomt u onnodige vertraging in de behandeling van het definitieve verzoek. Bij elk verzoek staat aangegeven of het mogelijk is om een conceptverzoek in te dienen.' |
Hierdoor is het duidelijker voor initiatiefnemers wat het conceptverzoek inhoudt. |
Aanvragen: extra sorteeroptie 'meest gekozen' bij het kiezen van activiteiten |
Initiatiefnemers |
In het onderdeel Aanvragen hebben initiatiefnemers bij het kiezen van activiteiten de sorteeroptie ‘alfabetisch’. Daar komt nu de sorteeroptie ‘meest gekozen’ bij. |
Initiatiefnemers kunnen dan sneller de juiste activiteit kiezen. |
Pdf Vergunningcheck: de nieuwe conclusiepagina komt beschikbaar in de pdf |
Initiatiefnemers |
Vanaf september is er een nieuwe conclusiepagina (resultaatpagina) van de Vergunningcheck beschikbaar in het Omgevingsloket. Zie hiervoor Resultaat van de Vergunningcheck in het Omgevingsloket. De pdf krijgt nu dezelfde vormgeving en opbouw als de actielijst. |
De nieuwe conclusiepagina (resultaatpagina) van de Vergunningcheck komt ook beschikbaar in de pdf. |
Verbeteren digitale toegankelijkheid |
Initiatiefnemers |
Verbeteringen door voeren in het Helpcentrum. In het Helpcentrum vinden initiatiefnemers antwoorden op veelgestelde vragen over het gebruik van Omgevingsloket. |
Het Omgevingsloket wordt toegankelijker voor alle gebruikers. |
Aanvragen: nieuwe versie algemene set indieningsvereisten (versie 3.3) beschikbaar |
Initiatiefnemers |
In versie 3.3 van de algemene set zitten de volgende wijzigingen: Toelichting bij RSIN toegevoegd. Tekstuele wijzigingen bij stap 7. Verzoek indienen over participatie. Bij stap 7. Verzoek indienen over participatie is de mogelijk toegevoegd om bijlagen toe te voegen. Alleen bij vergunningaanvragen zijn de toelichtingen over niet/later toe te zenden bijlagen aangepast. |
Voor initiatiefnemers is het aanvraagformulier duidelijker. |
Vergunningcheck: omgeving toevoegen in pdf. |
Overheden |
Voor de testomgevingen is in de pdf van de Vergunningcheck de omgeving toegevoegd. De omgeving wordt toegevoegd in hoofdletters tussen haken achter 'Omgevingsloket'. De hele regel wordt dan bijvoorbeeld lsquo;Omgevingsloket (PRE) - Vergunningcheck - Resultaat 28 november 2023'. Op de productie-omgeving wordt dit niet aangepast. |
Overheden zien sneller of een pdf in de productieomgeving is gemaakt of op een testomgeving. |
Vergunningcheck Aanvragen |
Initiatiefnemers |
De foutmelding bij verplichte velden die niet of niet goed zijn ingevuld worden verbeterd. Als een initiatiefnemer een veld niet heeft ingevuld in de werkzaamheden, kan er een foutmelding komen. De foutmelding is nu aangevuld met een link waardoor de initiatiefnemer direct op de juiste plek uitkomt. Hetzelfde geldt ook voor het invullen van de persoonsgegevens in stap 6 van het onderdeel Aanvragen. |
Het is voor een initiatiefnemer duidelijk welk veld niet (goed) is ingevuld. |
Vergunningcheck Aanvragen: locatie kiezen verbeteren |
Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers die nu een gebied tekenen, krijgen direct (door middel van een pop-up) een foutmelding als de lijnen van het getekende gebied elkaar kruisen. Wanneer dit gebied echter te snel wordt getekend, verschijnt de pop-up niet, en kan de melder naar de volgende stap, waar alsnog een foutmelding verschijnt. Het is nu niet meer mogelijk om een gebied te tekenen waarbij de lijnen over elkaar lopen. |
De foutmelding bij het tekenen van kruisende lijnen verbeteren. |
Aanvragen: locatie verbeteren |
Initiatiefnemers |
Als bij een locatie het perceel niet kan worden afgeleid, komt nu nog de foutmelding: 'Er missen gegevens bij de locatie die u gekozen heeft…. ' Dit is aangepast naar: 'De locatie bij dit adres kan niet worden getoond. U kunt het kadastraal nummer gebruiken dat hoort bij dit adres om de locatie te kiezen. Weet u het kadastraal nummer niet? Teken dan zo precies mogelijk het gebied op de kaart waarbinnen uw werkzaamheden plaatsvinden.' |
Als de locatie niet goed kan worden afgeleid, kan de initiatiefnemer toch verder met de aanvraag. |
Maatregelen op maat: pdf |
Initiatiefnemers |
Er zijn situaties dat activiteiten aan diverse werkzaamheden zijn gekoppeld zijn. In de pdf worden de maatregelen ontdubbeld. Dit gebeurde nog niet in het veld ‘basis in de wet'. Dit wordt aangepast en dit veld wordt ontdubbeld. |
De pdf van Maatregelen op maat wordt hierdoor gebruiksvriendelijker. |
Omgevingsloket: url's aanpassen |
Initiatiefnemers |
De url's voor het Omgevingsloket gaan ook werken met www. Ervoor. Voorbeeld: De url voor het Omgevingsloket is omgevingswet.overheid.nl. Bij initiatiefnemers die www.omgevingswet.overheid.nl gebruiken, wordt er doorgelinkt naar omgevingswet.overheid.nl |
Url’s moeten ook werken met directe url's en ook met www ervoor. |
Samenwerkfunctionaliteit
Als overheid kunt de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) gebruiken als u samenwerkt bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving |
Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Inloggen: tekst bij inlogscherm eHerkenning verbeteren |
Initiatiefnemers, |
In het inlogscherm staat bij eHerkenning: ‘U bent ondernemer en ingeschreven...'. Niet iedereen met eHerkenning is ondernemer (bijvoorbeeld overheidsorganisaties). Het woord ondernemer gaan we hier vervangen door ’organisatie’. |
Duidelijker inlogscherm. |
Ketenpartners kunnen zoeken op naam |
Overheden |
In de huidige situatie moet de initiator van een samenwerking het OIN of het KvK-nummer invoeren om een ketenpartner uit te nodigen. Het wordt mogelijk om in een zoekveld ook op naam te zoeken naar ketenpartners. |
Het wordt eenvoudiger om ketenpartners toe te voegen. |
Foutdetails tonen in de mededeling |
Overheden |
Als er zich in de SWF een foutmelding voorkomt, wordt op dit moment alleen de titel van de fout getoond. Er komt in de melding een uitklapbaar veld bij met meer informatie. |
Meer inzicht in de oorzaak van een foutmelding. |
Ervoor zorgen dat andere organisaties geen samenwerking meer kunnen starten |
Overheden |
Het is mogelijk dat andere organisaties een samenwerking starten in de Samenwerkfunctionaliteit. Dit gaan we aanpassen. Alleen een bevoegd gezag of behandeldienst mag namelijk een samenwerking starten. |
Alleen bevoegd gezagen of behandeldiensten kunnen een samenwerking starten. |
Notificatie generen naar initiator wanneer een ketenpartner zichzelf uit een samenwerking verwijdert |
Initiatiefnemers, Overheden |
Als een ketenpartner zichzelf uit een samenwerking verwijdert, ontvangt nu alleen de ketenpartner zelf een bericht dat hij uit de samenwerking is verwijderd. Dit bericht aan de ketenpartner zelf komt te vervallen. Daarvoor in de plaats ontvangt de initiator van de samenwerking een notificatie. De overige deelnemers ontvangen geen notificatie. |
De initiator van een samenwerking blijft op de hoogte bij wijzigingen in ketenpartners. |
Samenwerken: veld Verzoeknummer verduidelijken |
Overheden |
Er is extra uitleg bij het veld verzoeknummer. De tekst boven het invoerveld is nu: 'Als u een verzoek koppelt dan wordt het verzoek (inclusief eventuele bijlage(n)) opgehaald uit de DSO-LV en in het samenwerkdossier geplaatst. Dit kan alleen op het moment dat u een samenwerking start en u ook geautoriseerd bent om het verzoek op te halen. Laat het veld leeg indien u een samenwerking wil starten zonder dat het verzoek wordt opgehaald.' De tekst onder het veld verzoeknummer is nu: 'Voer hier een geldig verzoeknummer in, bijvoorbeeld “2023110700384”.' |
Het wordt duidelijk voor overheden waar het veld verzoeknummer gebruikt kan worden en hoe dit moet worden ingevuld. |
Vergunningsaanvragen en meldingen ontvangen
Als overheid test u met het ontvangen van vergunningaanvragen en meldingen uit het Omgevingsloket. In dit kwartaal wordt voor dit onderdeel gewerkt aan een aantal functionaliteiten. De Standaard aanvragen en meldingen (STAM) en het bijbehorende informatiemodel (IMAM) helpen bij het afleveren van een vergunningaanvraag of melding bij overheden.
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving |
Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
STAM versie 2.0 vervalt |
Leveranciers, overheden |
STAM versie 2.0 wordt uitgefaseerd |
STAM versie 2.0 kan niet meer worden gebruikt. |
De REST API Verzoek afhandelen versie 1.0 vervalt |
Leveranciers, overheden |
Verzoek afhandelen versie 1.0 wordt uitgefaseerd |
Verzoek afhandelen versie 1.0 kan niet meer worden gebruikt |
API Raadplegen uitvoeren gegevens toepasbare regels: naar 14 verzoeken per seconde |
Leveranciers, overheden |
De API Raadplegen uitvoeren gegevens toepasbare regels is ingesteld op 60 verzoeken per minuut. Dit wordt verhoogd 820 verzoeken per minuut (14 per seconde). |
De API kan nu meer verzoeken per seconde aan. |
Versie 3 van de ‘Verzoek afhandelen’ service wordt nu gebruikt |
Leveranciers, overheden |
Voor de ’Verzoek ophalen’ service wordt nu nog versie 2 (V2) gebruikt. Er is nu een nieuwe versie van de ’Verzoek afhandelen’ API, waar deze service onderdeel van uit maakt. Daarom wordt vanaf deze release Versie 3 (V3) van deze API gebruikt. Functioneel verandert er niets, omdat er geen wijzigingen zijn in de ’Verzoek ophalen’ service, maar alleen in de ’Zoeken ingediende verzoeken’ service. Deze service wordt niet gebruikt. |
Versie 3 van de 'Verzoek afhandelen' service gaat worden gebruikt. Functioneel verandert er niets. |
Regels op de kaart
Via het onderdeel Regels op de kaart kan iedereen regels en informatie uit omgevingsdocumenten bekijken in het Omgevingsloket.
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving |
Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Documenten: Label ontwerp bij ontwerpversies van documenten |
Gebruikers van Regels op de kaart |
Er wordt een ontwerplabel getoond als er ontwerpversies van een document bestaan. |
Voor gebruikers is het nu duidelijk wanneer een document in ontwerp is. |
Filteren op thema's en hoofdlijnen mogelijk maken |
Gebruikers van Regels op de kaart |
Bij zoeken op documenten (documentviewer) kan de gebruiker filteren op thema's en hoofdlijnen. |
Gebruikers kunnen relevante regels vinden door te filteren op thema's en hoofdlijnen. |
Openen document toont alleen relevante tekst opengeklapt |
Gebruikers van Regels op de kaart |
Bij het initieel openen van een document wordt niet meer de gehele documenttekst in eens getoond. Alleen de relevante tekst/artikelen worden opengeklapt getoond. Tekst kan nog steeds worden getoond door het openklappen van het betreffende element. |
Betere gebruikerservaring doordat niet alle tekst wordt getoond, maar alleen de relevante tekst. |
Verwijzing releasenotes |
Gebruikers van Regels op de kaart |
De verwijzing naar de releasenotes wordt weggehaald op de landingspagina van Regels op de kaart. Er wordt verwezen naar het Helpcentrum voor vragen over het Omgevingsloket. Meer hierover leest u in het Helpcentrum: https://omgevingswet.overheid.nl/helpcentrum/introductie-regels-kaart-0/wijzigingen-regels-op-de-kaart. De releasenotes zijn voortaan vindbaar bij de release-informatie op de website van het Informatiepunt Leefomgeving. |
Releasenotes zijn na dit kwartaal vindbaar via het Informatiepunt Leefomgeving. |
Omgevingsdocumenten opstellen, wijzigen en publiceren
Als overheid oefent u met het publiceren van uw omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). In dit kwartaal wordt voor dit onderdeel gewerkt aan een aantal functionaliteiten en verbeteringen.
Ontwikkeling |
Doelgroep |
Omschrijving |
Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Migreren van het Standaard Platform |
Initiatiefnemers, overheden en leveranciers |
- |
- |
Opleveren van de annotatierichtlijn |
Overheden, leveranciers |
Er wordt een annotatierichtlijn geschreven voor overheden. |
Het is duidelijker voor overheden waar ze op moeten letten bij het annoteren van omgevingsdocumenten. |
Ondersteunen bij publiceren |
Overheden |
Overheden kunnen zich bij het IPLO melden om omgevingsdocumenten te publiceren in de productieomgeving. |
Bij het publiceren van omgevingsdocumenten is er ondersteuning vanuit KOOP. |
Voorbereiding op implementatie van de STOP roadmap 2.0 |
Leveranciers, overheden |
- |
De beheerders van het DSO treffen voorbereidingen op de implementatie van STOP 2.0 |
Toepasbare regels maken en aanleveren
Als overheid oefent u met toepasbare regels voor het Omgevingsloket. Daar zijn deze toepasbare regels te zien als vragen bij de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat.
Onderdeel |
Doelgroep |
Omschrijving |
Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Registratie toepasbare regels (RTR): het filter "Typ of kies uw bestuursorgaan" gaat de status van bestuursorganen tonen |
Overheden |
In de Registratie toepasbare regels (RTR) komt een uitklap-filter waarmee de status van een bestuursorgaan kan worden bekeken. Bij de status ’ingetrokken’ is een bestuursorgaan niet meer actief. Dit zijn bijvoorbeeld voormalige gemeenten die zijn opgegaan in een andere gemeente. |
Overheden kunnen in de RTR zien wat de status van een bestuursorgaan is. |
DSO gaat YouTube niet meer ondersteunen |
Leveranciers, overheden |
De gebruiksvoorwaarden van YouTube zijn niet geschikt voor het DSO. Het is daarom niet zeker of het Omgevingsloket de video’s die op YouTube staan ook in de toekomst kan blijven tonen. Dit geldt voor alle omgevingen van het Omgevingsloket: de oefen-, productie- en de demo-omgeving. |
Verplaats uw video’s naar Vimeo. Dit is vooral belangrijk voor de productieomgeving van het DSO. Zo voorkomt u dat het Omgevingsloket vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 geen video’s kan ophalen die gebruikt worden in toepasbare regels. En dat initiatiefnemers de video’s niet zien bij het doen van een aanvraag, de Vergunningcheck of het onderdeel Maatregelen op maat. |
Meer informatie
- Notitie DSO Voornemens PI-27 (pdf, 1.5 MB)
- Wensen voor ontwikkeling van het DSO
- Een overzicht van gepland onderhoud vindt u in de Onderhoudskalender van het DSO.
- Een overzicht van de veranderingen in het DSO vindt u op de pagina Release-informatie Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).