Aanvraag of melding indienen in het Omgevingsloket
Via het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers een vergunningaanvraag, melding en informatie indienen. Initiatiefnemers beginnen bij voorkeur met de Vergunningcheck. Hierin kunnen zij zien of er een vergunning, een melding of informatie indienen nodig is. Na de Vergunningcheck worden de juiste activiteiten in het onderdeel Aanvragen klaargezet. Duidelijke stappen en vragen leiden hen door het aanvraagproces. Als overheid vertaalt u hiervoor indieningsvereisten naar toepasbare regels voor het Omgevingsloket.
Op deze pagina
- Starten vanuit Vergunningcheck
- Stappen bij Aanvragen
- Aanvraag op papier
- Communicatie met initiatiefnemers
- Overheden maken toepasbare regels
- Aanvragen en meldingen digitaal ontvangen
Starten vanuit Vergunningcheck
Initiatiefnemers controleren bij voorkeur eerst met de Vergunningcheck of er een vergunning, melding of informatie nodig is. Met de locatie en resultaten uit de Vergunningcheck krijgen ze daarna een digitaal vragenformulier op maat. De Vergunningcheck zet dit formulier vervolgens ook klaar in het onderdeel Aanvragen.
Bekijk ook de animatie Zo werkt Aanvragen.
Naar Aanvragen
Ga direct naar het Aanvragen in het Omgevingsloket op de productieomgeving. Om een aanvraag te doen logt u eerst in.
Stappen bij Aanvragen
Inloggen
Initiatiefnemers loggen in om een aanvraag of melding te maken. Zo kunnen ze de aanvraag tussentijds opslaan en later verder werken. Ingevulde gegevens worden bewaard in Mijn Omgevingsloket.
Burgers loggen in met hun DigiD. Bedrijven en overheden loggen in met eHerkenning. Na het inloggen haalt het Omgevingsloket gegevens die al bekend zijn op uit basisregistraties.
Het is ook mogelijk om in het Omgevingsloket een aanvraag of melding te doen voor iemand anders.
Stap 1: Projectgegevens invullen
Initiatiefnemers loggen in, vullen de naam in van het project en geven een projectomschrijving. Soms is het nodig om voor een project meerdere aanvragen of meldingen te doen. Via het project staan alle aanvragen en meldingen bij elkaar in één overzicht.
Stap 2: Locatie zoeken
Initiatiefnemers kunnen eerst de Vergunningcheck doen, en daarna meteen doorgaan naar Aanvragen. De locatie is dan al ingevuld. Anders kunnen ze met elk van de volgende gegevens een locatie zoeken:
- adres
- postcode en huisnummer
- kadastraal nummer
- coördinaten
- teken een gebied op de kaart
Stap 3: Activiteit kiezen
Hebben initiatiefnemers eerst de Vergunningcheck gedaan, en zijn ze daarna meteen doorgegaan naar Aanvragen? Dan zijn de activiteiten al gekozen. Zo niet, dan kiezen ze die hier. Ze kunnen ook extra activiteiten toevoegen.
Op basis van de locatie zien initiatiefnemers welke activiteiten mogelijk zijn. Dit kunnen activiteiten zijn zoals ‘Slopen van een bouwwerk of gedeelte daarvan of asbest verwijderen’ of ‘Bouwactiviteit (Omgevingsplan)’. Nadat ze een activiteit hebben gekozen, zijn de subactiviteiten te zien, zoals ‘Dakkapel plaatsen’. Initiatiefnemers kunnen ook zoeken op activiteit.
Stap 4: Vragen beantwoorden
In deze stap beantwoorden initiatiefnemers de vragen die horen bij de activiteiten die ze gekozen hebben.
Vragen beantwoorden van verschillende overheden
In Aanvragen komen de vragen van de gemeente, het waterschap, de provincie en het Rijk bij elkaar. Initiatiefnemers kunnen namelijk bij het indienen van een aanvraag of melding te maken krijgen met regels van verschillende overheden. Bijvoorbeeld als er op een locatie regels gelden van zowel de gemeente of het waterschap als van de provincie. Daarom staat in Aanvragen bij iedere groep vragen welke overheid de vraag stelt.
Dubbele vragen beantwoorden
Soms moeten initiatiefnemers meerdere keren dezelfde vraag beantwoorden. Bijvoorbeeld als verschillende overheden dezelfde informatie nodig hebben om een vergunningaanvraag te beoordelen.
Het Omgevingsloket kan op dit moment dubbele vragen nog niet voorkomen. Overheden kunnen voor eigen vragen het antwoord op een eerdere vraag hergebruiken, maar kunnen dit niet doen voor vragen van andere overheden. De ontwikkelaars van het Omgevingsloket onderzoeken of ze dit in de toekomst mogelijk kunnen maken.
Stap 5: Documenten toevoegen
Initiatiefnemers voegen in deze stap de documenten toe die u als overheid nodig heeft om de aanvraag te beoordelen of de melding te verwerken. Bij iedere activiteit staat welke documenten nodig zijn.
Stap 6: Gegevens aanvrager invullen
In deze stap vullen initiatiefnemers contactgegevens in, zoals een e-mailadres en telefoonnummer. Het Omgevingsloket vult veel gegevens automatisch in, nadat initiatiefnemers inloggen met DigiD of eHerkenning.
Doen initiatiefnemers een aanvraag of melding voor iemand anders? Dan kunnen ze deze andere persoon machtigen en een activatiecode versturen. Als deze persoon inlogt in het Omgevingsloket en de activatiecode invoert, worden de gegevens ook in de aanvraag opgenomen.
De vragen die initiatiefnemers hier beantwoorden, zijn onderdeel van de algemene set indieningsvereisten. Als overheid beheert u deze vragen niet zelf.
Stap 7: Verzoeken samenstellen en indienen
Het Omgevingsloket bepaalt of de activiteiten bij een vergunning of melding horen en welke overheid het moet behandelen. Het loket kan dan meerdere verzoeken maken, bijvoorbeeld een vergunningaanvraag en een melding.
Initiatiefnemers hoeven de verzoeken niet allemaal tegelijk in te dienen. Per verzoek kunnen ze kiezen voor een conceptverzoek of definitief indienen.
Definitief indienen
Als initiatiefnemers een verzoek definitief indienen, wordt het verstuurd naar de juiste overheid. Initiatiefnemers kunnen het verzoek daarna niet meer aanpassen. Een aanvraag aanvullen kan wel.
Conceptverzoek
Voordat initiatiefnemers een aanvraag of melding definitief indienen, kunnen ze ervoor kiezen om een conceptverzoek in te dienen. Initiatiefnemers kunnen dit doen om bijvoorbeeld te laten controleren of ze de juiste informatie hebben ingevuld. Zo voorkomen zij onnodige vertraging van hun vergunning. Het conceptverzoek heeft geen juridische status en is geen onderdeel van de wettelijke procedure. Deze begint pas nadat de aanvraag of melding definitief is ingediend. Er kunnen wel kosten zijn voor het indienen van een conceptverzoek.
U kunt zelf bepalen voor welke activiteiten een conceptverzoek mogelijk is. Via de API conceptverzoek configuratie beheren kunt u een conceptverzoek instellen in het DSO.
Nadat initiatiefnemers een conceptverzoek hebben ingediend en het verzoek hebben besproken met de overheidsorganisatie, kunnen zij het verzoek definitief indienen. Hiervoor hoeven initiatiefnemers geen nieuw verzoek aan te maken in het Omgevingsloket. Zij kunnen het ingediende conceptverzoek indienen als definitief verzoek. Dit kunnen zij doen door in ‘Mijn Omgevingsloket’ bij ‘Mijn projecten’ het project met het conceptverzoek te openen. In het tabblad ‘Aanvragen’ kunnen zij vervolgens de gegevens aanpassen of verder aanvullen van het conceptverzoek en indienen als definitief verzoek.
Vragen over participatie bij vergunningaanvragen
Bij vergunningaanvragen moeten initiatiefnemers ook informatie geven over participatie. Het Omgevingsloket stelt deze vragen automatisch bij vergunningaanvragen. Deze vragen zijn onderdeel van de algemene set indieningsvereisten. Als overheid hoeft u deze vragen niet zelf aan te leveren.
Aanvraag bij een andere organisatie indienen
Initiatiefnemers kunnen hun aanvraag of melding bij een andere organisatie indienen dan staat aangegeven in het Omgevingsloket. Een professionele aanvrager kan deze optie gebruiken.
Stel dat een Seveso-inrichting Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) een vergunning wil indienen voor een milieubelastende activiteit. Het bedrijf krijgt te zien dat de vergunningaanvraag naar de gemeente gaat. Maar het bedrijf weet dat de aanvraag eigenlijk naar de provincie moet. Het bedrijf kan dan de knop ‘Ergens anders indienen’ gebruiken om de aanvraag naar de provincie te sturen.
Deze knop is expres onopvallend. Zo moeten initiatiefnemers er bewust op klikken. Dat voorkomt dat ze per ongeluk een aanvraag of melding bij de verkeerde organisatie indienen. Bij stap 7 van het aanvraagproces kunnen initiatiefnemers een andere organisatie kiezen.
Aanvraag op papier
Initiatiefnemers dienen hun vergunningaanvragen, meldingen en informatie onder de Omgevingswet digitaal in via het Omgevingsloket. Maar soms willen initiatiefnemers hun aanvraag of melding liever indienen op papier. Op de pagina Aanvraag of melding op papier indienen onder de Omgevingswet leest u wat dat voor u als overheid betekent.
Communicatie met initiatiefnemers
Als overheid kunt u in het nieuwe Omgevingsloket niet direct communiceren met initiatiefnemers. U neemt zelf contact op met een initiatiefnemer om bijvoorbeeld:
- een ontvangstbevestiging te sturen
- de status van een verzoek door te geven
- de initiatiefnemer te informeren over de procedure
- te vragen om aanvullende stukken
- het besluit bekend te maken aan de initiatiefnemer
- de initiatiefnemer te laten weten dat het bevoegd gezag is veranderd
Meer informatie over hoe u met initiatiefnemers kunt communiceren, leest u op de pagina Communicatie met initiatiefnemers in het DSO.
Overheden maken toepasbare regels
Als overheid maakt u zelf de vragen voor uw indieningsvereisten. Dit doet u alleen voor de indieningsvereisten die u zelf stelt. Hiervoor moet u toepasbare regels maken en aanleveren. Houd hierbij rekening met de minimale eisen voor toepasbare regels.
Aanvragen en meldingen digitaal ontvangen
Als overheid sluit uw zaak- of vergunningsysteem aan op het DSO om aanvragen en meldingen digitaal te ontvangen. Samenwerken met adviesorganisaties kan via de Samenwerkvoorziening.
Seveso-inrichting
Volledige door degene die de Seveso-inrichting exploiteert beheerde locatie, waar gevaarlijke stoffen aanwezig zijn in een of meer Seveso-installaties, met inbegrip van:
- gemeenschappelijke of bijbehorende infrastructuur of activiteiten; en
- activiteiten die met het exploiteren van de Seveso-inrichting rechtstreeks samenhangen, in technisch verband staan en de kans op en de gevolgen van een zwaar ongeval kunnen vergroten, waarbij wordt verstaan onder:
- gevaarlijke stoffen: gevaarlijke stoffen als bedoeld in artikel 3, tiende lid, van de Seveso-richtlijn; en
- aanwezig zijn van gevaarlijke stoffen: werkelijke of verwachte aanwezigheid van gevaarlijke stoffen of van gevaarlijke stoffen waarvan redelijkerwijs kan worden voorzien dat ze kunnen ontstaan bij verlies van controle over de processen, in een hoeveelheid van ten minste de drempelwaarde, bedoeld in bijlage I, deel 1, kolom 2, of deel 2, kolom 2, bij de Seveso-richtlijn, met inachtneming van de aantekeningen bij die bijlage
Deze begripsbepaling staat in bijlage I bij het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal).
Lees meer over wat een Seveso-inrichting is.